Ak konvenčný model Volkswagen up! na benzín stojí 9000 eur a cena modelu elektromobilu e-up! je 26 000 eur, aj keď dáte dotáciu 5000 eur, stále ste na takej úrovni, že za jeden e-up! si kúpite dva s normálnym agregátom.

Minulý rok sa na Slovensku predalo len 70 nových elektromobilov (dovezené jazdené tu nie sú započítané). Minister hospodárstva Peter Žiga oznámil spolu so Združením automobilového priemyslu (ZAP) snahu o väčšiu podporu elektromobilov. Žiga chce dotovať elektromobily z Recyklačného fondu sumou vo výške 5 miliónov eur. „Zo spomínaných piatich miliónov eur by sme chceli dávať dotáciu asi 5000 eur na nákup jedného auta, štyri až päťtisíc eur,“ uviedol Žiga, podľa ktorého ešte treba doladiť detaily. Štát chce totiž zabrániť špekulantom, aby kúpili dotované auto v SR a následne ho predali drahšie v zahraničí.


Vyzerá to tak, že štátnu podporu budú mať možnosť získať aj záujemcovia o hybridné vozidlá (kombinácia elektromotor a spaľovací motor). Zatiaľ však nie je jasné, či pôjde len o plug-in hybridy alebo aj hybridy bez zásuvky.


Aj Žiga vidí najväčší problém rozvoja elektromobility v cene vozidiel. „Ak konvenčný model Volkswagen up! na benzín stojí 9000 eur a cena modelu elektromobilu e-up! je 26 000 eur, aj keď dáte dotáciu 5000 eur, stále ste na takej úrovni, že za jeden e-up! si kúpite dva s normálnym agregátom. Pokiaľ automobilky nevymyslia lacnejší spôsob, tak si neviem predstaviť, že prekonáme túto bariéru,“ dodáva Žiga. Vláda sa môže snažiť o určité smerovanie podporou elektromobilov, ale finálne smerovanie určí až trh. Napríklad štátne dotácie na nákup elektro áut vo výške 4000 eur boli v Nemecku neúspešné.


Žiga tiež dodáva, že dotácie sú nesystémovým riešením a budú trvať len nejaký čas. Ak schvália dotácie na nákup elektromobilu vo výške 5000 eur, tak balík vyčlenených peňazí bude stačiť len na 1000 vozidiel. Toto naozaj žiadnu významnú zmenu neprinesie. Ročne sa totiž u nás predá okolo 70 000 nových automobilov.


Niektorí politici volajú po systémovejšom riešení situácie. Pre podporu elektromobility navrhujú napríklad povolenú jazdu v pruhoch pre autobusy, parkovanie zdarma, vyčlenené parkovacie miesta a podobne. Tieto riešenia by nemali zaťažovať štátny rozpočet.


Štát už dnes zvýhodňuje nákup elektromobilu tým, že vlastníci nemusia platiť registračnú daň. V prípade výkonnejších elektromobilov ide o ušetrené stovky až tisíce eur.

KÚPILI BY STE SI ELEKTROMOBIL KEBY VÁM ŠTÁT PRISPEL 5000 EUR?
  • Áno ( 28% )

     

  • Nie ( 48% )

     

  • Nie, kúpil by som hybrid ( 22% )

     

  • Neviem ( 2% )

     

Odpovedalo 760 ľudí  

Zdroj: energia