Čo presne Stellantis navrhuje?

Podľa informácií zverejnených Úradom pre patenty a ochranné známky v Spojených štátoch (USPTO), Stellantis navrhuje možnosť nahradiť sadze a oxid kremičitý v pneumatikách oxidom vápenatým (CaO) získaným z vaječných škrupín. Ako uvádza nedávna štúdia, pri opotrebovaní pneumatík sa do ovzdušia uvoľňuje značné množstvo emisií, presnejšie povedané spomínané sadze a oxid kremičitý vo forme prachu.

Veda za vaječnými pneumatikami?!

Predstavte si, že vaječná škrupina (tvorená z 90 % uhličitanom vápenatým) nie je len odpad, ale druhotne využiteľný materiál. Keď ju spracujete pri extrémne vysokých teplotách (viac ako 900 °C), získate prášok oxidu vápenatého, teda CaO, ktorý môže zmeniť vlastnosti pneumatiky. Podľa vedcov dokáže znížiť valivý odpor pneumatiky, čo v praxi znamená, že by vaše auto jazdilo efektívnejšie a spotrebuje menej paliva.

Tým ale sľubované výhody nekončia. Stellantis tvrdí, že pneumatiky s prídavkom CaO okrem zníženia valivého odporu až o 20 percent a redukcii spotreby o 3 percentá ponúknu lepšiu priľnavosť na mokrom povrchu a zároveň znižujú emisie častíc vznikajúce pri opotrebení gúm.

Stellantis zatiaľ neoznámil konkrétny časový plán pre uvedenie týchto pneumatík na trh. Vzhľadom na to, že patent bol podaný v roku 2023 a zverejnený začiatkom roka 2025, môžeme očakávať, že vývoj a testovanie pár rokov ešte potrvá.

Idea znie sľubne, otázniky ostávajú

Aká je výrobná realizovateľnosť: Stellantis je primárne výrobca automobilov, nie pneumatík. Ako plánujú implementovať túto technológiu v praxi?

Existuje štúdia ekonomickej a environmentánej životaschopnosti? Proces získavania CaO zo škrupín vyžaduje množstvo energie, navyše pri výrobe vznikajú emisie CO2. Je táto metóda skutočne udržateľnejšia a nákladovo efektívnejšia ako súčasné postupy?

Sú známe všetky zmeny výkonnostných parametrov takto upravených pneumatík? Ako ovplyvní nahradenie tradičných materiálov CaO celkovú životnosť a odolnosť gúm?

Prejaví sa táto úprava na farbe? Zostanú pneumatiky čierne, alebo sa zmení ich vzhľad? To môže mať nezanedbateľný vplyv na prijatie spotrebiteľmi.

Stellantis nie je jediný, kto sa snaží o ekologickejšie produkty. Bridgestone už vyrába pneumatiky pre Audi e-tron GT s 55-% podielom recyklovaných a obnoviteľných materiálov. Michelin spolupracuje s Hyundai na vývoji eko-pneumatík a Goodyear predstavil prototyp s nižším obsahom materiálov na báze ropy.

Záver

Zatiaľ čo snaha Stellantisu o využitie bioodpadu v pneumatikách je chvályhodná, zostáva otázne, či táto technológia skutočne prinesie „revolúciu“ v odvetví. Môže ísť o skutočný prelom v udržateľnosti, ale rovnako môže byť len ďalším príkladom greenwashingu v automobilovom priemysle.

Čo si myslíte vy? Je využitie vaječných škrupín v pneumatikách budúcnosťou gumárenského priemyslu, alebo len marketingovým ťahom?