Odpovedať na tieto otázky asi nie je jednoduché a celé to bude pravdepodobnejšie zamotanejšie, než sa zdá. Faktom však je, že v druhej polovici roka 2022 sa koncernu Stellantis darilo omnoho lepšie, než zneli predpovede a za celý kalendárny rok 2022 nakoniec dosiahol čistý zisk až 16,8 mld. eur. Zároveň s tým koncern zvýšil aj celkové tržby na hodnotu 179,6 mld. eur. Vyplýva to z informácií, ktoré zverejnil Stellantis na svojich webových stránkach. A to všetko napriek problémom s dodávkami komponentov, viaznucimi predajmi a obrovskými investíciami do nástupu elektromobility. Človeku by až napadla otázka, či musia byť nové autá skutočne tak drahé, ako tvrdia samotné automobilky?
Na ceste k vysokým cenám
Možno to skutočne nie je tak jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá, no tretí najväčší výrobca na svete podľa zverejnených informácií minulý rok skutočne zarobil viac, než čakal. Potiahol najmä v druhom polroku 2022, kedy medziročne zvýšil prevádzkový zisk o celých 17 %. Dobré výsledky údajne dosiahli vďaka úsporným opatreniam a premyslenej stratégii, čo je nesporne pravda. Nemalú zásluhu na ňom však mali aj vysoké ceny nových áut, výborné ekonomické výsledky Stellantis totiž dosiahol napriek tomu, že medziročne predal o 2 % menej áut. Spoločnosť Stellantis zároveň oznámila, že akcionárom vyplatí dividendy v celkovej sume 4,2 mld. eur a spätne odkúpi akcie v hodnote 1,5 mld. eur. Polepšili sa aj prevádzkové marže, v Európe vyskočili na 9,9 % a v USA až na 16,4 %. V roku 2023 Stellantis predpokladá ďalšie zlepšenie svojho hospodárenia.
zdroj: ČTK, Stellantis