Ak si v Stellantise vážne mysleli, že môžu jednej časti európskych motoristov predávať auto za 22 400 eur (po prepočte zo zlotých v Poľsku) a iným len elektromobil za minimálne 38 tisíc eur (aktuálne na Slovensku), tak sa skutočne prepočítali.
Stalo sa totiž to, čo sa zákonite stať muselo. Zákazníci z jedného kúta EÚ si začali individuálne dovážať lacnejší benzínový Avenger z iných častí kontinentu a v centrále pochopili, že tým prichádzajú o nemalý zisk kvôli neoficiálnemu dovozu.
Sľuby o čisto elektrickej mobilite sú možno pre niekoho pekná vec, ale automobilky potrebujú prežiť, takže pôvodné plány predávať napríklad Britom, Nemcom či Francúzom len batériové verzie nakoniec leteli do koša a... fanfáry: Avenger si už v tejto chvíli môžete kúpiť na západ od ČR aj s preplňovaným trojvalcom 1.2 turbo a výkonom 100 koní za 27 tisíc a rovnaký zámer už oficiálne oznámil Jeep i na oboch stranách lamanšského kanálu, aj keď na cenovky sa ešte čaká.
Dopyt po malých elektrických crossoveroch jednoducho stagnuje, presnejšie povedané klesá. Stránka Automotive News Europe v súvislosti s tým uvádza medziročný prepad z 3 na 2 percentá.
Jeep svoj zámer predávať už len elektromobily od roku 2030 potvrdil aj tentokrát, k Avengeru ale dodáva, že ide o čisto pragmatické rozhodnutie na základe toho, čo sa deje na trhu.
A na trhu sa dialo to, že v priebehu prvých piatich mesiacov 2023 Jeep síce predal 7214 Avengerov, lenže 87 percent z nich malo spaľovací motor – ak chcete presný pomer, benzín víťazil peňaženkami zákazníkov nad elektrikou v pomere 6252:962.
Jeep tvrdí, že sú tieto čísla zavádzajúce, pretože Avenger bol najskôr dostupný v Taliansku a Španielsku, kde sa predával aj s trojvalcom. Lenže... nie je práve tento výsledok jasným rozhodnutím trhu, čo preferuje, respektíve čo si môže dovoliť? Odpoveď na túto otázku si určite dáte aj sami.
Čo je pre nás nepochopiteľné, je spôsob ako sa k tomuto vývoju stavia samotný Jeep. Neprekvapuje nás, že ďalej oznamuje snahu predávať o pár rokov už len elektromobily. Je zjavné, že tento sľub nemá problém porušiť. Vtipné ale je, že chce v Nemecku, Británii či Francúzsku predávať benzínový Avenger „len v obmedzených počtoch“ a má ich byť „len pár tisíc“.
Ak Jeep potrebuje ešte raz pripomenúť, čo urobia zákazníci, ak nedostanú auto, po ktorom túžia, možno by sa mali znova pozrieť do zrkadla a pripomenúť si, prečo zmenili pôvodné rozhodnutie, respektíve, čo ich k tomu dotlačilo. Pretože ak Britom či Nemcom hodia len kosť, za väčším sústom pôjdu opäť za hranice. Úspora 10 až 15 tisíc eur im za to stáť bude.
Chcete aj vy Avenger na benzín? Choďte za svojim predajcom a nenechajte sa odbiť. A ak vám nevyhovie, k najbližšiemu ochotnejšiemu dílerovi to nebudete mať ďaleko.
zdroj: Jeep