Elektromobilita si hľadá cestu do praxe a hoci sa dnes zdá, že s predajom elektrických áut nebude v budúcnosti problém, odborníci pred prílišným optimizmom varujú. Aj keď ich počty na cestách medziročne rastú, upozorňujú, že ich akceleráciu v predajných rebríčkoch momentálne zabezpečujú predovšetkým priaznivci elektromobility ochotní robiť kompromisy a bohatí zákazníci „odolní“ voči ich vysokým obstarávacím cenám. Ak sa však táto skupina zákazníkov „minie“, môže nastať problém. Koncern Stellantis preto prichádza s riešením, ktoré by mohlo v budúcnosti fungovať a pomôcť sa dostať k elektrickým autám aj skupinám, ktoré nemajú na ich nákup, alebo naopak uvažujú racionálne a nemajú potrebu auto vlastniť.
Použi a vráť
Zdieľaná mobilita zatiaľ chytá dych, no ukazuje sa, že väčšina zákazníkov dnes stále nemá chuť zdieľať auto s niekým neznámym. Prispela k tomu aj nedávna vlna koronavírusu a obavy o zdravie. Aj bez toho však odborníci predpokladajú, že zdieľané autá nebudú ani v budúcnosti riešením hromadnej individuálnej mobility. Stellantis však prichádza s riešením, ktoré by podľa jeho predstaviteľov mohlo v budúcnosti fungovať. Stellantis totiž predstavil program cenovo dostupného dlhodobého prenájmu elektrického auta. Zákazník si zvolí dobu používania (napr. mesiac), zaplatí vstupnú akontáciu a následne polatok za každý odjazdený km (momentálne je podmienkou Stellantisu odjazdiť mesačne minimálne 500 km). Princíp je v podstate podobný ako pri súčasných požičovniach, s tým, že vozidlo je možné používať aj dlhodobo. Koncern so službou začína vo Francúzsku, no plánuje ju rozšíriť do celej Európy. Ako prvé posiela do programu malé mestské elektromobily Peugeot e-208 a Opel Corsa-e, neskôr sa pridajú ďalšie. A za koľko ponúka službu vo Francúzsku? Vstupný poplatok za mesačné užívanie auta je tam 145 eur (ten už zahŕňa aj spomínaných 500 km, v prípade najazdenia väčšieho počtu sa splátka navyšuje o 7 centov za každý km).
zdroj: Automotive World