Táto iniciatíva môže na prvý pohľad vyzerať nezmyselne, ale Stellantis v tejto chvíli robí len to, čoho sa domáhal, keď kritizoval presadzovanie elektromobilov na úkor iných alternatívnych pohonov.
Už vtedy šéf francúzsko-taliansko-amerického koncernu naznačoval, že použitie syntetických palív má zmysel, pretože môže okamžite prispieť ku zníženiu emisií CO2. A presne to je ten dôvod, prečo firma aktuálne oznámila spustenie testov použiteľnosti e-palív vo svojich európskych modeloch.
Pôvodé plány Stellantis nemení, ale...
Ako Stellantis upozorňuje vo svojej aktuálnej tlačovej správe, vytýčeného cieľa sa zatiaľ nevzdáva. Stále sa drží pôvodného plánu predávať od roku 2030 v EÚ už len elektromobily. Automobilka ale zároveň vidí príležitosť v tom, že zásadne zredukuje emisie oxidu uhličitého vo všetkých svojich modeloch so spaľovacími motormi vyrobenými v rokoch 2014 až 2030.
Týka sa to všetkých pohonných jednotiek od emisnej normy EU6 a ak skúšky dopadnú podľa očakávania, e-palivá by mohlo začať používať až 28 miliónov osobných automobilov naprieč celým starým kontinentom.
Stellantis tvrdí, že ich iniciatíva má potenciál znížiť emisie CO2 v rokoch 2025 až 2050 o 400 miliónov ton a zároveň dodáva, že „široké prijatie syntetických palív by súčasným majiteľom automobilov so spaľovacími motormi ponúklo jednoduchú a dostupnú možnosť dekarbonizácie prevádzky bez toho, aby museli vymeniť svoje vozidlo, modernizovať jeho palivový systém alebo čakať na vybudovanie novej infraštruktúry“.
To je svojim spôsobom pravda, má to ale háčik. Európsky parlament síce dal syntetickým palivám od roku 2035 nakoniec zelenú a vďaka nim môžu byť autá so spaľovacími motormi registrované aj po tomto termíne. Lenže produkcia e-palív je zatiaľ v plienkach a ich cena vysoká, takže o „dostupnej možnosti dekarbonizácie“ sa v prítomnom čase momentálne hovoriť nedá.
Šanca urobiť e-palivá dostupnejšie
Ak uprednostňujete elektromobily, nad týmto rozhodnutím Stellantisu pravdepodobne mávnete rukou. Ak sú vám ale bližšie spaľovacie motory, je dôvod spozornieť.
E-palivá sú mnohými považované za príležitosť, ktorú po roku 2035 využijú maximálne luxusné či športové značky, ako je Porsche, Ferrari či Lamborghini. Ak sa ale do vývoja syntetických palív pustia aj veľkí hráči typu Stellantisu, len tým stúpa pravdepodobnosť, že sa do ich výroby vrhne ešte viac firiem a pomôžu tým znížiť ich cenu.
zdroj: Stellantis