Poukázala na to štúdia amerického autoklubu AAA, podľa ktorej dojazd elektromobilu v teplote už len miernych -7 °C klesá až o 41 % – čo sa, úprimne ani mne, skeptikovi, veľmi nezdá. Dôvodom má byť okrem iného zapnutá jednotka vykurovania a klimatizácie. Do tohto tvrdenia sa, samozrejme, vzápätí obula Tesla, ktorá bojuje za svoju česť, ale aj za povesť ostatných elektromobilov a výrobca luxusnej električky tvrdí, že ich vlastné skúsenosti z mnohopočetnej flotily predaných automobilov sa ani zďaleka nepodobajú takémuto číslu, ktoré uverejnila asociácia amerických autoklubov AAA.
Zo štúdie totiž vyplýva
Príliš teplé rovnako aj chladné prostredie má vplyv na zníženie dojazdu a ekvivalentne na spotrebu energie, pričom toto zníženie výkonnosti systému súvisí so zhoršeným pomerom celkovej energie potrebnej na nabitie a energie, ktorú batéria poskytne vybíjaním ako aj samotnej celkovej kapacity batérie. Pri teplote okolo -7 °C je pokles v priemere približne 12 % kombinovaného dojazdu a 9 % v spotrebe energie – v porovnaní a rovnakými skúškami pri teplote 24 °C.
Napríklad pri teplote 35 °C je pokles hodnoty kombinovaného dojazdu 4 %, 5 % v kombinovanej spotrebe energie - opäť v porovnaní s priaznivou okolitou teplotou 24 °C. Ak sa tieto skúšky zopakujú pri zapnutej jednotke kúrenia a klimatizácie, tak pri teplote - 7 °C sa dojazdové parametre znížia vraj o 41 % a spotreba sa logicky zhorší o podobnú hodnotu 39 %. V prípade vysokej teploty 35 °C je pokles dojazdu o 17 % a spotreba sa zhorší o 18 %.
Z toho vyplýva, že použitie klimatizácie a vykurovania zásadne zhoršuje výkony dojazdu a spotreby elektromobilov, čo isto nie je nové zistenie, no také výrazné čísla sú predsa len prekvapujúce a nečudo, že zástupca luxusnej elektrokategórie s nimi zásadne nesúhlasí, hoci medzi piatimi testovanými autami Tesla rozhodne nedopadla zle.
Len na porovnanie, Nissan Leaf a VW e-Golf strácali o čosi menej zo svojich hodnôt dojazdu v chladných podmienkach ako Model S, ale napríklad BMW i3 a Chevy Bolt boli a tom o máličko horšie – aspoň to ukázali testy asociácie AAA.
Tesla však ani z týmto relatívne priaznivým hodnotením nesúhlasí a ústami hovorcu značky tvrdí, že:
„Na základe skutočných údajov z našej flotily, ktorá už absolvovala milióny kilometrov v skutočných podmienkach pri cestách našich zákazníkov Modelu S vieme s istotou, že ani pri zapnutom vykurovaní ani pustenej klimatizácii v priemere náš zákazník žiadne podobné úbytky pri teplote -7 °C, ako sa uvádza v štúdii, nezaregistruje, a zďaleka nepocíti ani rozdiel v spotrebe pri teplote 35 stupňov Celzia, ktorý určite nie je väčší ako približne 1 %.“
Zaujímavé je, že kým pre 35 °C zverejnila Tesla odhadovaný pokles, pre teplotu 7 °C pod nulou už taká úprimná nebola.
Nuž, zima určite na dojazde elektromobilom nedodáva, hoci ani mne sa nechce veriť, že by sa tak dramaticky mal skracovať. Nebolo tak dávno, čo sme v redakcii mali elektromobil a pravdou je, že práve v to ráno, keď som ho išiel vrátiť, nasnežilo a ochladilo sa. Veľa šťavy deň pred vrátením nikdy v žiadnom testovacom aute nemávame, tak som s obavami sledoval ukazovateľ dojazdu, ale hrdinsky sa držal a lano sme vyťahovať nemuseli. Bolo však len tesne pod nulou.
Čo by bolo, ak by udrelo -20 a ja by som sa musel v kolóne posúvať povedzme hodinu, nechcem si predstaviť. S týmto musí majiteľ elektromobilu naozaj viac počítať a svoje jazdy plánovať starostlivejšie ako s klasickým spaľovacím motorom, ktorý natankujete za každým rohom.
Nakoniec, aj spaľovacie, motory majú ťažší život v mraze, vyššiu spotrebu tiež, ale zástancovia elektromobility by isto teraz s radosťou pripomenuli, že elektromobil naštartuje vždy – čo sa o benzínoch a hlavne nafťákoch povedať nedá.
zdroj: electrek.co