V Bratislave sa dohodli
Odborári v Dopravnom podniku Bratislava sa s vedením dohodli a podpísali dodatok ku kolektívnej zmluve. Mzdy narastú od 1. júla. Najväčšie zvýšenie sa bude týkať nedostatkových kvalifikovaných robotníckych profesií (nárast viac ako 20 percent) a vodičov prostriedkov MHD (nárast takmer desať percent).
Odborári potvrdili, že podpisom dodatku sa končí štrajková pohotovosť, ktorá trvala od začiatku mája. Neskôr pritvrdili: ak by sa nedohodli so zamestnávateľom do štvrtka 9. mája, chceli zvážiť vyhlásenie štrajku.
V Bratislave prišli na to, že im horí pod zadkom aj z dôvodu konania MS v hokeji a s tým súvisiacou blamážou, a teda nemali inú možnosť.
Podotýkam, že priemerná výška platov sa často uvádza aj s odpracovanými nadčasmi. Vodiči MHD bežne mesačne pracujú vyše 200 hodín, či sviatok, či piatok... K tomu si pripočítajte vstávanie o tretej, zodpovednosť, psychickú námahu. Podotýkam, že plat nového primátora v Košiciach narástol o 40 % na 5316 eur.
V Košiciach nemajú na ružiach ustlané
V Košiciach včera, vo štvrtok od 7. do 9. hodiny nejazdilo približne 97 % vozidiel MHD. Jazdili iba električky do železiarní a školské spoje. Minimum vodičov štrajk nepodporilo.
Štrajkujúci vodiči trvajú na svojich požiadavkách, teda na zvýšení platov o 10 % v tomto roku. Na budúci rok ďalších 8 %. Ako uviedol jeden z nich, aj keď kompetentní hovoria o priemernej mzde takmer 1 100 eur, mnohí sú radi, ak dostanú 750 eur. „Všetko závisí aj od služieb, či robí vodič cez sviatky, alebo má nočnú službu. Takže suma je aj nižšia. Jeden kolega z podniku okamžite odišiel, keď dostal prvú výplatu vo výške päťsto eur,“ uviedol nespokojný vodič električky.
Nezákonnosť štrajku v Košiciach?
„Tvrdíme, že podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní mali odborári informovať o štrajku tri dni pred jeho konaním. Preto si myslíme, že je to v rozpore so zákonom, dozvedeli sme sa o tom iba v utorok popoludní. Situáciu teraz prehodnotíme a podľa toho budeme konať ďalej. Myslím si, že je to nešťastné riešenie,“ zhodnotil situáciu predseda predstavenstva DPMK Marcel Čop.
Odborári sa bránia tvrdeniam magistrátu, že ich štrajk je nezákonný. „Postupujeme podľa ústavy, nie podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní, ako tvrdí vedenie podniku,“ reagoval Ivan Horváth, predseda základnej odborovej organizácie vodičov mestskej hromadnej dopravy. Tesne po štrajku ešte nevedel povedať, či bude nasledovať aj ďalší, a to priamo počas majstrovstiev. Vedenie dopravného podniku už vo štvrtok popoludní informovalo, že v najbližších dňoch podá na súde návrh na neodkladné opatrenie, aby sa odborári zdržali konania, teda nemohli zorganizovať ďalší štrajk.
Pre rozkradnutý podnik trpia zamestnanci
Vedenie mesta je v kresle zhruba 150 dní. Chápem, je to krátky čas. Na druhej strane chápem zamestnancov, ktorí denno-denne makajú za almužnu. Aktuálny stav podniku bez ukončenej internej analýzy je taký, že vraj hrozí jeho bankrot. Mesto žiada čas zhruba pol roka, aby sa so situáciou v podniku oboznámilo a pokúsilo sa ju vyriešiť.
V podniku prebieha audit, ktorý má zistiť, kde sa peniaze strácajú. Najväčšie výdavky sú okrem platov nafta a elektrina. Vedenie podniku pristúpilo k ozdravnému plánu, aby sa znížili náklady tak, aby dokázali fungovať v optimálnom režime a zároveň chcú ušetriť milión eur ročne. V podniku sa skloňuje aj zvyšovanie cien lístkov.
Foto a zdroj : tv.kosice.sk