Toyota 2000GT - matka japonských kupé 

História športového kupé Toyota so zadným pohonom a šesťvalcovým motorom začala v 60. rokoch minulého storočia. Presne v roku 1965 predstavili svetu legendárny model 2000GT. Pohon obstarával dvojlitrový radový šesťvalec s výkonom 111 kW (152 k). S kotúčovými brzdami a posilňovačom riadenia bola Toyota 2000GT na svoje časy revolučným vozidlom. Kupé vyhrávalo preteky, prekonávalo rekordy a preslávilo sa aj v bondovke „Žiješ len dvakrát“. No ide o mimoriadne unikátne auto. Prvé japonské superauto totiž vyrobili v počte len 351 kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Meno Supra vzniklo v roku 1978

Japonská automobilka sa tak rozhodla nazvať väčšiu a výkonnejšiu verziu Toyoty Celica, ktorú na japonskom trhu poznali ako Celica XX. Liftback Celica Supra dostal do výbavy motory R6 s objemom 2 litre, 2,6 a 2,8 litra. Najsilnejší z nich dosahoval maximálny výkon 125 koní. Kupé bolo navyše vybavené nezávislým zavesením zadnej nápravy, kotúčovými brzdami na všetkých kolesách a posilňovačom riadenia. K dispozícii bolo aj  moderné vybavenie – klimatizácia i tempomat. Celica Supra sa tešila obrovskej popularite v Spojených štátoch. Viac ako polovica vyrobených kusov šla do USA.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Toyota Celica Supra II. generácie

Na trhu sa objavila v roku 1981. Kupé opäť dostalo šesťvalcové motory. Pod kapotu sa dostali okrem iného motory 5M-GE s objemom 2,8 l ako aj 1G-GEU s objemom 2 litre. Supra druhej generácie bola ešte lepšia, dostala nezávislé zavesenie s pružením MacPherson, výkonnejšie brzdy a zdokonalený systém riadenia. Časom auto získalo stabilizátor, na vývoji ktorého sa podieľala aj britská značka Lotus. Supra A60 sa po prvýkrát dostala aj na európsky trh, ale najväčšej popularite sa naďalej tešila v USA. Tu získala titul Import Car of the Year.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Toyota Supra ako samostatný typ

Tretia generácia Toyoty Supra sa objavila v roku 1986, už ako samostatný typ. Čo sa nezmenilo bol pohon – radový 6-valec vpredu, pohon zadných kolies, karoséria kupé. Jedným z nich bol motor 7M-GE s objemom 3 litre a jeho preplňovaný variant 7M-GTE s výkonom 235 koní. Ďalšou zaujímavosťou v Supre A70 bol 2,5-liter twin turbo 1JZ-GTE. Mal výkon 206 kW (280 k), no dostupný bol len v Japonsku. Okrem moderných motorov dostala 3. generácia aj inovatívne zavesenie so systémom elektronickej regulácie Toyota Electronic Modulated Suspension. Spoločnosť Toyota vyrobila tiež 500 kusov limitovanej edície Supra Turbo-A s motorom 7M-GTEU s výkonom 204 kW (277 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rýchla a zbesilá Supra A80

V roku 1992 predstavila Toyota 4. generáciu vlajkového kupé. V porovnaní s predchodcom bolo auto širšie a kratšie a vodič sa cítil v kabíne ako v nadzvukovej stíhačke. Tvorcovia modelu Supra A80 stavili na trojlitrové 6-valcové motory. Dodávali ich v dvoch verziách: 2JZ-GE s atmosférickým plnením a výkonom 223 koní a 2JZ-GTE, ktorý bol preplňovaný dvojicou turbodúchadiel s výkonom 243 kW (330 k). Vďaka silným motorom auto zrýchľovalo na 100 km/h za 4,8 s. Supra bola mimoriadne starostlivo zmontovaná, spoľahlivá a odolná aj voči agresívnemu štýlu jazdy. Tuneri s ňou  bez problémov dosahovali bez pevnostných úprav motora dvojnásobný výkon. A vďaka filmu „Rýchlo a zbesilo“ sa Supra stala ikonou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov