Extrémom v nepoužívaní tlačidiel a všetko čo sa len trochu dá cez dosplej a dotyk je dlhodobo Tesla. Zašli tak ďaleko, že do áut nedávali páčky na použitie smeroviek a stieračov!


Pre kritiku rôznych nedotiahnutých vecí v autách sme sa neraz dostali do konfliktu so zástupcami značiek. Mnoho automobilových fanúšikov, ktorí sledujú testy a recenzie stále viac prízvukuje, že z testov áut sa vytráca kritika a nie sú úprimné. Nebudem písať za ostatné redakcie, v TOPSPEED.sk sa dlhodobo snažíme robiť testy áut úprimne a kriticky. Robíme tak dlhodobo napriek rizikám častejších nezhôd, problémov až ukončených spoluprác so zástupcami značiek u nás. Neochota uznať výčitky z našich testov je dlhodobý problém, no história nám mnohokrát dala za pravdu. A tu je ďalší dôkaz, ktorý však žial, prichádza neskoro. To čo bolo "všetkým" zrejmé a jasné už pred rokom 2020 začína byť regulované a upravované až teraz. Ale ako sa vraví, lepšie neskôr, než vôbec.

Nové Volvo ES90 s minimom tlačidiel a veľkým displejom uprostred od značky, ktorá dekády predstavovala vrchol v oblasti aktívnej a pasívnej bezpečnosti nie je veru vhodný príklad

"Nadmerné využívanie dotykových obrazoviek je problémom celého automobilového priemyslu, pričom takmer každý výrobca vozidiel presúva kľúčové ovládacie prvky na centrálnu dotykovú obrazovku, čo núti vodičov zrakovo odvádzať od cesty a zvyšuje riziko nehôd z rozptýlenia," povedal Matthew Avery, riaditeľ pre strategický rozvoj v Euro NCAP, pre Times.

Blíska sa na lepšie časy? VW ID. Every 1 má byť malé lacné auto, no počet tlačidiel v ňom stúpol

Od januára 2026 dostane 5 hviezd za bezpečnosť len auto so základnými tlačidlami

 
Európsky program hodnotenia nových áut (EuroNCAP), ktorý Avery reprezentuje, je nezisková organizácia neformálne spájaná s vládou alebo automobilkou. Avšak, táto nezávislá výskumná organizácia je podporovaná niekoľkými vládami Európskej únie a všetky automobilky propagujú vysoké hodnotenia z EuroNCAP. Od januára 2026, na to aby vozidlo získalo päťhviezdičkové hodnotenie od ENCAP, musí používať analógové ovládacie prvky – tlačidlá, páčky alebo otočné gombíky – pre päť úloh: smerové signály, výstražné svetlá, klaksón, stierače a volanie tiesňových služieb (eCall SOS v Európe). Vozidlá, ktoré tieto funkcie zveria dotykovým obrazovkám, budú penalizované.
Nedávno dve veľké automobilky predstavili vozidlá, ktoré ukazujú rozmanitosť prístupov k návrhu ovládacích prvkov – s tlačidlami alebo bez nich, alebo s dvoma páčkami na volante. Ironicky, koncept lacného VW ID. Every1 má viac analógových ovládacích prvkov než drahé sériové Volvo ES90. Extrém, ktorý žiaľ negatívne inšpiroval mnoho automobilových výrobcov je dlhodobo Tesla. Keby mohli, v aute by bol len volant a displej. Konštuktéri v USA neraz zvažovali a skúmali, či je skutočne nutné mať nejaké tlačidlá ovládania. Všetko v mene extrémneho šetrenia nákladov na vývoj a výrobu... Ovládať také autá nie je príjemné, počas jazdy aj dosť zložité, neprehľadné a teda nebezpečné!
 
Zavedenie fyzických ovládacích prvkov spoločnosťou Volkswagen predstavuje krok späť no v tomto prípade správnym smerom. Najmä po vážnej kritike, ktorú firma obdržala od kritikov (vrátane nás) pre modely ID.3, ID.4 a Golf VIII - to isté platí pre ekvivalenty tých modelov od dcérskych značiek Audi, Škoda, Seat a Cupra. Pred niekoľkými rokmi značka zaviedla na týchto modeloch dotykové "posuvníky" na ovládanie funkcií HVAC a hlasitosti stereo zariadenia. Tiež zmenila tlačidlá na volante na haptický typ, ktorý vyžadoval niečo medzi stlačením a poklepaním; nebolo to intuitívne, bolo náchylné na náhodné aktivácie a posuvníky boli priamo rozčuľujúce, obzvlášť preto, že navyše neboli ani podsvietené na nočné použitie.
ČO PREFERUJEŠ V INTERIÉRI AUTA?
  • Len klasické tlačidlá a páčky ( 32% )

     

  • Kombináciu tlačidiel, páčok a displejov ( 64% )

     

  • Čo najviac displejov a dotykové ovládače ( 1% )

     

  • Minimum tlačidiel a čo najviac displejov ( 3% )

     

Odpovedalo 75 ľudí