Znečisťovanie životného prostredia nemá na svedomí len automobilová doprava, nemalým dielom sa na ňom totiž podieľajú aj lode, niektoré vlaky a samozrejme aj lietadlá. A práve tie by si mali za znečisťovanie životného prostredia priplatiť asi najviac. Ako uvádza portál EÚ, podľa predpokladov narastie cena kerozínu na 300 eur/MWh, čo je približne 6-násobok dnešných cien. A to nie je všetko, letecké spoločnosti by mali platiť viac aj za emisie uhlíka. Nedávno o tom hlasoval Európsky parlament. Zahrnuté by mali byť všetky lety z Európy na európskom trhu s emisiami oxidu uhličitého, pričom zelenú dostalo aj urýchlenie zrušenia bezplatných emisných kvót. Znečisťovať v leteckom priemysle teda bude výrazne drahšie, vyplýva to z viacerých legislatív a krokov Únie v snahe znižovať emisie.
Vodík za cenu kerozínu
Kým ceny kerozínu vystrelia do nebies, naopak, prudký pokles majú zaznamenať jeho náhrady, teda syntetické palivá a skvapalnený vodík. Syntetické palivá budú čoskoro povinnou výbavou európskych letísk, okrem automobilovej dopravy by sa tak nová generácia palív mala uplatniť aj vo vzduchu. Zvýšená ponuka, efektívnejšia výroba a preprava vraj spôsobia pokles ceny z dnešných 450 dolárov za MWh na 250 dolárov do roku 2050. Ešte výraznejší cenový pokles má dosiahnuť skvapalnený vodík. Za predpokladu, že je vyrobený zo zelenej energie ide o uhlíkovo neutrálny zdroj paliva. Jeho cena je dnes približne 300 dolárov za MWh, čo je spôsobené relatívnym nedostatkom energie z obnoviteľných zdrojov v Európe a nízkym dopytom. Do roku 2050 by mal byť dostupný za 50 dolárov za MWh. V roku 2030 by sa tak mal vodík cenovo vyrovnať kerozínu. Svojim dielom by k výrobe vodíka mal prispieť aj Blízky východ, ktorý chce svoju obrovskú kapacitu solárnej energie údajne využiť na výrobu ekologického vodíka a syntetických palív za nízke ceny.
zdroj: Euractiv