Seniori jazdia opatrnejšie, pomalšie, ale zároveň majú spomalené reakcie a ľahko spanikária. Navyše v prípade nehody je veľká pravdepodobnosť, že utrpia smrteľné zranenia. Starší vodiči navyše nedbajú pri výbere vozidla na elektronických asistentov (ABS, ESC a podobne).
Do značnej miery je vysoká úmrtnosť seniorov na cestách spôsobená aj výberom automobilu. Pre mladých a začínajúcich vodičov je pri výbere auta jedným z dôležitých faktorov vzhľad a výbava. Auto podľa nich musí byť "cool" a plné elektroniky. Naopak seniori hľadajú autá jednoduchšie na ovládanie, bez technických vymožeností, ktorým nerozumejú. Absencia dnes už prakticky štandardných bezpečnostných prvkov (ABS, ESC...) ale môže zhoršiť následky prípadnej dopravnej nehody.
Seniori za volantom potrebujú viac času na vyriešenie náročnejších situácií. Ich jazdu charakterizuje pomalšie tempo, váhavé reakcie a nepredvídateľné správanie. Častejšie sa dostanú do stresovej situácie, v ktorej spanikária a nezareagujú podľa pravidiel cestnej premávky. "Aj to je jeden z dôvodov, prečo starší ľudia pri výbere auta nehľadia na výkon, ani najnovšie technické vymoženosti, ktoré by ich mohli rozptyľovať, ale radšej siahnu po aute bez výbavy," hovorí generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová. To dokladajú aj štatistiky predajov AAA AUTO za uplynulých 18 mesiacov, podľa ktorých seniori siahajú najčastejšie po obľúbených modeloch od Škodovky s manuálnou prevodovkou a maloobjemovým benzínovým motorom.
Najpredávanejšie modely áut v AAA AUTO u vodičov starších ako 65 rokov
Poradie | Typ | Podiel (%) |
1 | Škoda Fabia | 14,7 |
2 | Škoda Octavia | 5,3 |
3 | Renault Thalia | 3,2 |
4 | Opel Astra | 2,7 |
5 | Renault Clio | 2,5 |
6 | Suzuku SX4 | 2,3 |
7 | Fiat Punto | 1,8 |
8 | Ford Focus | 1,8 |
9 | Renault Megane | 1,7 |
10 | Daewoo Kalos | 1,7 |
Bezpečnostné prvky ako ABS, ktoré je už od roku 2004 povinnou súčasťou každého nového auta, tiež airbagy alebo stabilizačný systém ESP, sú väčšinou seniorov prehliadané. "Aj keď seniori najčastejšie kupujú autá mladšie ako 10 rokov, stabilizačným systémom je vybavených iba necelých 30 % z nich," upozorňuje Topolová. Taktiež odborník Roman Budský z Tímu cestnej bezpečnosti dodáva: "Chýbajúce prvky pasívnej i aktívnej bezpečnosti zvyšujú riziko vážnych následkov pri prípadnej dopravnej nehode. V čase, keď je možné kúpiť kvalitne vybavené auto aj na úver, je zbytočné na bezpečnostnej výbave šetriť.“
Seniorov ohrozuje aj ich zvýšená fyzická zraniteľnosť a postupný úbytok psychických a fyzických schopností. V konečnom dôsledku s narastajúcim vekom stúpa riziko, že zranenia utrpené pri autonehode budú smrteľné. "Pri pôsobení rovnakej sily sú osoby vo veku nad 65 rokov vystavené dvakrát väčšiemu riziku vzniku smrteľného zranenia než osemnásťroční a s narastajúcim vekom toto riziko významne narastá," dopĺňa Roman Budský. Pre porovnanie, v roku 2014 sa osoby staršie ako 65 rokov podieľali na celkovom počte obetí nehôd v EÚ až 25-timi percentami.