Srdečné pozdravy z Japonska
Začnime po porade. Subaru, ako väčšina ďalších japonských značiek, si limitované edície svojich výkonných modelov zväčša nechávajú pre domáci trh. Preto sa napríklad do Ameriky nikdy žiadna limitovaná verzia WRX STI S nedostala. Teraz sa to zmení a na americký trh putuje limitovaná edícia WRX STI S209. Svoju premiéru si odbije na detroitskom autosalóne v Januári.
Z videa však môžeme napriek maskovaniu vidieť agresívnejší bodykit. Jasne viditeľný je väčší predný spliter a zadné krídlo, ktoré zrejme pochádza z predchádzajúcej S208. Nafúknuté blatníky dopĺňajú predné postranné aerodynamické krídelká a zadný nárazník zase ponúka otvory na odvod teplého vzduchu od bŕzd. Video naznačuje prítomnosť legendárnych zlatých diskov kolies, ktoré sa v posledných generáciách z typického partnerstva od WRX STI odlúčili. Okrem toho, čo vidia naše oči, nemáme nič viac.
Subaru WRX STI S208
Dá sa iba špekulovať. Takmer s istotou S209 dostane po vzore svojich predchodcov výkonnejšie brzdy, vystužený podvozok, tvrdšie tlmiče a nižšiu svetlú výšku. Pri ostatných modeloch S nezostal bezo zmien ani motor. Najhlavnejšou zmenou boli vylepšené turbodúchadlá, vďaka ktorým produkovala verzia S208 výkon 242 kW (325 k) a 432 Nm. V rámci evolúcie by sme sa v prípade S209 mohli prehupnúť cez hodnotu 330 koní. Špecialitou S208 bolo chladenie medzichladiča stlačeného vzduchu páčkou pod volantom. Po stlačení je na medzichladič vystreknutá voda, vďaka čomu sa znižuje jeho teplota, čoho výsledkom máte k dispozícii vyšší výkon. Vyrobených by malo byť asi 450 kusov (tak ako pri S208) s cenovkou niekde okolo 50 000 $.
Náhľad do blízkej budúcnosti
Pozornosť vzbudili aj dva koncepty, ktoré budú verejne predstavené na autosalóne v Tokiu. Na scénu sa vrátia dve ikonické spojenia z minulosti. Prvým je návrat Subaru Forester STI. To sa po prvýkrát svetu ukázalo v roku 2004 a malo rovnaký motor ako vtedajšia Impreza WRX STI. Rozdielnym nastavením bol dosiahnutý výkon 235 kW (320 k).
V roku 2019 sa opäť vráti. Koncept ukazuje dizajnový smer, akým sa bude športovo ladený Forester uberať. Agresívny predný blatník, prítlačné krídelka na jeho krajoch. Zvyšok auta nezaostáva a okrem agresívnych blatníkov vidíme aj 19-palcové disky a špeciálnu Fighter Grey, ktorá farebne pripomína stíhačku. Na prednej náprave sú umiestnené 6-piestikové Brembo brzdy. Technické parametre ani prípadne motorové úpravy nepoznáme. Špekulácie hovoria o výkone nad 184 kW (250 koní).
Druhý navrátilec je Impreza STI. Nenechajte sa pomýliť, WRX STI ostáva stále samostatnou kategóriou a táto Impreza by sa mu nemala ani priblížiť. Pár fanúšikov 5-dverovej verzie Subaru WRX, ktorá sa ponúka už iba ako sedan, dúfalo, že toto môže byť ich nové obľúbené auto. Súdiac podľa prvých obrázkov to vyzerá to tak, že ostanú sklamaní. Dizajnovo nie je nijako špecifická, pôsobí aj oproti Foresteru STI pomerne utiahnuto.
Snáď jediným znakom určitej agresivity je dvojica koncoviek výfuku umiestnená v strede. Inak to vyzerá skôr ako nejaký dizajnový paket, než poriadna športová úprava. Subaru Impreza STI bude môcť právoplatne odsúdiť ako dizajnovku až po uvoľnení viacerých informácií na tokijskom autosalóne. Ten sa koná od 11. 01. 2019.