McLaren F1
Úloha McLarenu F1 bola jasná: vytvoriť najlepšie auto na svete. Gordon Murray spolu s dizajnérom Petrom Stevensom vytvorili legendu s netradičným rozložením trojmiestnej kabíny. Vodič sedel v strede a po stranách mal spolujazdcov. Supercar navrhli tak, aby bol čo najľahší (1138 kg). Ako pohonnú jednotku použili 6,1 litrový atmosférický V12 od BMW M s výkonom 636 k . McLaren F1 stanovil rýchlostný rekord 372 km/h, ktorý prekonal až Bugatti Veyron. Dokázal ísť aj rýchlejšie, s posunutým obmedzovačom McLarenu F1 Andy Wallace prekročil 390 km/h. Supercar bol úspešný aj v motoršporte, napríklad v roku 1995 vyhrali Le Mans, kde s autom triedy GT1 porazili aj prototypy.
McLaren F1
Jaguar XJ220
Keď inžinieri nemajú čo robiť, tak začnú vymýšľať. Tak začal aj príbeh Jaguaru XJ220, ktorý inžinieri navrhli vo voľnom čase potom, ako im skončila pracovná doba. Automobilka predstavila štúdiu ešte v roku 1988, kedy sľubovali atmosférický V12 s 500 k. Veľa zákazníkov sklamali, pretože sériový Jaguar XJ220 poháňal 3,5 litrový twin-turbo V6, ktorý však produkoval 542 k. Supercar okrem toho, že mal nádherný dizajn, bol aj rýchly, v roku 1992 stanovil rýchlostný rekord 342 km/h, ktorý neskôr prekonal McLaren F1.
Jaguar XJ220
Ferrari F50
Ferrari F40 bolo ikonou motoristického sveta, vytvoriť nástupcu nebolo jednoduché, no automobilka sa o to pokúsila. Postavili úplne iný supercar, kde použili takmer všetko, čo sa naučili vo Formule 1. Základ auta tvorilo karbónové šasi, na ktoré namontovali motor s prevodovkou. Rovnako ako v F1, aj pri Ferrari F50 bol motor s prevodovkou súčasťou štruktúry auta. Supercar poháňal 4,7 litrový atmosférický V12 s výkonom 520 k, ktorý odvodili od motora F1.
Ferrari F50
Lamborghini Diablo
Nahradiť legendu nie je jednoduché, s touto úlohou sa muselo vysporiadať Lamborghini, keď uvažovali nad nástupcom Lamborghini Countach. Automobilku vtedy vlastnil Chrysler, ktorej sa zdal pôvodný dizajn z pera Marcella Gandiniho príliš agresívny. Dizajn zjemnil Tom Gale z dizajnérskeho centra Chrysleru a v roku 1990 automobilka uviedla na trh Lamborghini Diablo. Supercar poháňal atmosférický V12 s objemom 5,7 l a neskôr 6,0 l. Automobilka predstavila v roku 1993 Lamborghini Diablo VT, kde prvýkrát použili pohon všetkých kolies. Prišiel rok 1999 a Lamborghini prešlo z rúk Chrysleru k Audi.
Lamborghini Diablo
Bugatti EB110
Bugatti EB110 odhalili v roku 1991, presne 110 rokov od narodenia Ettore Bugattiho. Automobilka mala vtedy veľké ambície a supercar bol inžinierskym snom. Karbónové šasi vyrábala francúzska letecká spoločnosť, o pohon všetkých kolies sa staral 3,5 litrový V12 dopovaný 4 turbodúchadlami IHI spolu s 3 diferenciálmi. Každý valec mal vlastnú škrtiacu klapku a motor produkoval 560 k. Hoci použili karbón a hliník, supercar vážil 1620 kg a dosiahol topspeed 336 km/h. Postavili však aj verziu Bugatti EB110 SS, kde hliníkové panely karosérie vymenili za karbónové, tým znížili hmotnosť na 1418 kg, výkon motora zvýšili na 612 k, s ktorými dokázal supercar uháňať rýchlosťou 351 km/h.
Bugatti EB110
Aston Martin V8 Vantage Le Mans
Na konci životného cyklu ručne vyrábaného V8 Vantage prišiel Aston Martin s labuťou piesňou v podobe špeciálnej edície Le Mans obmedzenej na 40 kusov. Supercarom oslávili 40. výročie víťazstva Aston Martinu DBR-1 v Le Mans z roku 1959. V8 Vantage Le Mans predstavili v roku 1999 tesne pred zavedením prísnejších emisných noriem. Z 5,3 litrového prepĺňaného V8 dostali 612 k a 820 Nm. Luxusný supercar nemal problém dosiahnuť 320 km/h.
Aston Martin V8 Vantage Le Mans
Dodge Viper
Ako by vyzerala moderná interpretácia Shelby Cobra? V 90-tych rokoch ňou bol Dodge Viper. Američania zobrali gigantický 8,0 litrový atmosférický V10, napchali ho za prednú nápravu a zabalili do krásnej karosérie. Motor, v ktorom malo prsty aj Lamborghini, produkoval 400 k, 630 Nm a vážil 323 kg. Viper bol šialeným autom, veľký výkon a krútiaci moment mu získali reputáciu nie práve najlepších jazdných vlastností. V roku 1996 Dodge prišiel s ešte šialenejšou verziou Viper GTS so 450 k.
Dodge Viper
Honda NSX
Je Honda NSX skutočným supercarom? Pre niekoho áno, pre niekoho nie. NSX však dokázala konkurovať vtedajším supercarom Ferrari a Lamborghini bez toho, aby bola nespoľahlivá alebo nepraktická. Japonský supercar poháňal 3,0 litrový atmosférický V6 s výkonom 274 k a neskôr 3,2 l V6 s 294 k. Honda NSX má na konte aj jedno prvenstvo, bola prvým masovo vyrábaným autom na svete s kompletne hliníkovou karosériou. K veľmi dobrej povesti Hondy NSX prispel aj fakt, že na vývoji sa podieľal aj legendárny Ayrton Senna.
Honda NSX
Mercedes CLK GTR
Kým McLaren F1 bolo výborný cestný supercar, ktorý fungoval aj na okruhu, Mercedes CLK GTR je opačný prípad. Nemecká automobilka vytvorila z pretekárskeho špeciálu monštrum na cesty. Supercar poháňal atmosférický 6,9 litrový V12 s výkonom 612 k a krútiacom momentom 775 Nm, s ktorým dosiahol topspeed 344 km/h. Mercedes vyrobil len 26 CLK GTR, z toho 20 kupé a 6 roadsterov.
Mercedes CLK GTR
Lister Storm
7,0 litrový atmosférický V12 je dodnes jedným z najväčších 12-valcov, ktoré kedy poháňali nejaký supercar. A práve takýto V12 z produkcie Jaguaru skrýval pod prednou kapotou Lister Storm. Motor s dvojventilovou technikou s 554 k a 786 Nm poháňal zadné kolesá a supercar s ním dosiahol topspeed 335 km/h. Podobne ako CLK GTR, aj cestná verzia Lister Stormu vznikla pre potreby homologácie v motoršporte, vyrobili však len 4 cestné autá.
Lister Storm
Nissan R390 GT1
Nissan vyrobil len dve cestné R390 GT1, supercar pritom zmenili od pretekárskej verzie len minimálne, ponechali mu dokonca aj 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku a to sa písal rok 1998! R390 GT1 poháňal 3,5 litrový twin-turbo V8 s výkonom 560 k a krútiacim momentom 640 Nm. Supercar zrýchlil na stovku za menej ako 4 s a dosiahol topspeed 354 km/h.
Nissan R390 GT1
Dauer 962 LM
Porsche nikdy nemalo záujem postaviť cestnú verziu extrémneho 962 skupiny C, nevyžadovala to homologácia ako v prípade áut triedy GT1. Niekoľko malých spoločností ako Koenig, DP Motorsport alebo Dauer sa o to pokúsilo. Za najlepší v tej dobe považovali Dauer. 962 LM bol skutočným pretekárskym autom, ktoré mohlo na bežné cesty. Dauer z 3,5 litrového twin-turbo plochého 6-valca dostal vyše 700 k a so zlepšenou aerodynamikou a karbónovou karosériou dokázal supercar prekročiť 400 km/h.
Dauer 962 LM
Jaguar XJR-15
Jaguar XJR-15 sa zrodil ako adaptácia pretekárskeho špeciálu XJR-9 na bežné cesty. Supercar však veľmi nepripomína svoju pretekársku predlohu, na ceste k XJR-15 urobili veľa zmien, no s XJR-9 aj tak zdieľal veľa komponentov. Anglický supercar bol vôbec prvým, ktorý využíval karbón-kevlarové šasi (podobnú technológiu neskôr použil aj McLaren F1). XJR-15 poháňal 6,0 litrový atmosférický V12 s výkonom 450 k, s ktorým dosiahol topspeed 307 km/h.
Jaguar XJR-15
Porsche 911 GT1
Medzi legendami Porsche 959 a Porsche Carrera GT je zdanlivo veľká medzera. Sem však zapadá pokus Porsche vyhrať Le Mans s 911 GT1. Vďaka vtedajším pravidlám postavila automobilka 22 áut pre cestnú premávku, dve so svetlami v štýle 993 a ďalších 20 so svetlami z 996. 3,2 litrový twin-turbo V6 vychádzal z úspešnej 962. Motor namontovali do karbónového šasi a pre cestnú verziu znížili výkon na 544 k a 600 Nm. Supercar dosiahol topspeed 308 km/h.
Porsche 911 GT1
Zdroj: classicandperformancecar.com