Automobilka Renault naznačila reálnu možnosť, že svoje kompaktné SUV-kupé Arkana pošle aj na trhy Európskej únie. S veľkou pravdepodobnosťou stojí za rozhodnutím aj enormný obchodný úspech modelu Renault Arkana na ruskom trhu. Vozidlo bolo krátko po svojom uvedení na trh takmer vypredané a záujem oň neustále rastie. Dôvod? Atraktívny dizajn a silueta SUV-kupé pripomínajúca veľké prestížne SUV-kupé. Renault tak znova vypálil rybník konkurencii. V roku 1984 doviezol na Starý kontinent prvé veľké MPV (Espace), o jedenásť rokov neskôr zabodoval prvým MPV v segmente nižšej strednej triedy (Mégane Scénic) a dnes útočí na zákazníkov kompaktov svojim SUV-kupé.
V Rusku sa Arkana predáva lepšie, než automobilka Renault čakala. Nevyužiť jej obchodný potenciál aj v Európe by bolo hriechom.
Bez zmien to nepôjde
S oficiálnym dovozom súčasného Renaultu Arkana do EÚ to však nebude tak jednoduché. Auto predávané na ruskom trhu totiž spĺňa miestne bezpečnostné a emisné normy, ktoré sú podstatne benevolentnejšie, než tie v EÚ. Toho si je vedomá aj francúzska automobilka, ktorá tak pri uvádzaní auta na ruský trh dementovala akékoľvek snahy o jeho dovoz do kontinentálnej Európy. Náklady na jeho prispôsobenie normám EÚ by skrátka boli príliš vysoké a celý projekt by mohol ľahko skončiť komerčným nezdarom. Nečakaný úspech Arkany v Rusku však vedenie Renaultu donútilo k zmene postoja. Najnovšie stanovisko znie: Arkanu donesieme, ale skôr ako v roku 2021 sa to asi nepodarí.
Pohľad na palubnú dosku prezrádza pôvod v Dacii. Arkana je dobre maskovaná Dacia Duster.
Prezlečená Dacia Duster
Karoséria Arkany síce naznačuje, že sa pozeráme na súčasný Renault a dáva tušiť prítomnosť najnovšej techniky, pravdou však je, že auto šikovne využíva jednoduchší konštrukčný základ Dacií a starších Renaultov. Technika aj architektúra Arkany je prispôsobená požiadavkám miestneho trhu a v súčasnej podobe by to v Európe nestačilo. Pred príchodom na európske trhy tak fabrika musí Arkanu výrazne prepracovať a prispôsobiť ju na použitie hnacích jednotiek budúcej generácie. V roku 2021 totiž budú v Európe platiť ešte prísnejšie emisné aj technické limity ako dnes, takže je jasné, že bez hybridnej techniky to pravdepodobne nepôjde. Tú však už Renault pripravenú má a objaví sa v novom Renaulte Captur. Z technického hľadiska by tak nemal byť s novým SUV-kupé v podstate veľký problém.
Skelet auta je postavený aj na použitie pohonu 4x4.
Bez konkurencie
Ak by Arkanu automobilka skutočne poslala na európske trhy, nemala by tu prakticky žiadnu konkurenciu. Potenciálne konkurenčná Škoda Kamiq GT je totiž vyhradená len pre čínsky trh a automobilka Škoda Auto popiera akékoľvek snahy o jej legálny dovoz do Európy. Zdá sa, že aj tento faktor zohral v rozhodovacom procese Renaultu významnú úlohu. Nechajme sa teda prekvapiť, s čím Renault v roku 2021 skutočne vyrukuje.