Informácia o zákaze elektrických áut vo Švajčiarku vychádzala z návrhu predpisu Nariadenie o obmedzeniach a zákaze používania elektrickej energie, ktorý vydala ešte 23. novembra 2022 švajčiarska vláda. Ako však Euractiv dopĺňa, ide len o návrh, ku ktorému ešte prebiehajú ďalšie konzultácie a bude predmetom pripomienkovania a následných úprav. Švajčiarsko sa podľa zverejnených informácií nepripravuje k žiadnemu zákazu elektromobility, pravdou však je, že legislatívne sa pripravuje na možnosť postupného riadeného obmedzovania spotreby elektrickej energie obyvateľstvom (v prípade jej náhleho nedostatku) tak, aby nedošlo k ohrozeniu hospodárstva, či dokonca zdravia obyvateľstva. Ako ďalej upozorňuje Central European Digital Media Observatory, v návrhu sa obmedzenia používania elektrických áut spomínajú až v poslednej úrovni, ktorá sa týka až najhoršieho možného scenára. „Používanie súkromných elektromobiov je povolené len na absolútne nevyhnutné cesty, napr. práca, nákupy, návšteva lekára, účasť na súdnych pojednávaniach, či na náboženských podujatiach,“ uvádza sa v návrhu.
Zákaz osvetlenia reklám, odstavenie pohyblivých schodov a vypnuté sauny
Central European Digital Media Observatory ozrejmuje, že návrh rozdeľuje opatrenia do viacerých skupín a stupňov eskalácie. Obmedzenia sú kategorizované do troch skupín a zákazy do štyroch podúrovní. Ešte pred samotným obmedzením prevádzky elektrických áut (ktoré mimochodom až tak prísne zatiaľ nie sú), by k slovu prišlo ku skráteniu otváracích hodín obchodov, zákazu používania víriviek, vypli by sa sauny, soláriá, eskalátory, zhasli by osvetlené reklamy a v miestnostiach vykurovaných elektrikou by boli termostaty nastavené na 18 °C. Zaujímavosťou je, že podľa navrhovaných opatrení by bazény zatiaľ fungovali ďalej, no teplota v nich by bola obmedzená na 27 °C. EÚ rieši podobnú legislatívu aj na celoeurópskej úrovni, aktuálna situácia totiž ukazuje, že elektrickej energie môže byť v budúcnosti naozaj nedostatok (v špičkách), spomínané opatrenia by však mali zabezpečiť jej rovnomernejší odber a obmedzenie prevádzky elektrickej mobility len na minimálnej úrovni.