V Taliansku, Švajčiarsku a Belgicku zakázali predaj dieselov s motorom radu EA189 (Euro5). Nie, žeby to celé bola pred týždňom sranda, no teraz je to už definitívne najväčší škandál od vzniku automobilu v r1896.

VW o všetkom vedel

Najnovšie správy tvrdia, že manažment VW AG vedel o probléme už od roku 2011. V tej dobe mal jeden z technikov upozorniť na skutočnosť, že používanie takého softvéru môže byť nelegálne. Program, ktorý dokáže podvádzať pri testoch emisií, pochádza od spoločnosti Bosch. Redaktor denníka Bild am Sonntag tvrdí, že Bosch vyvinul softvér len pre účely testovania. Ten nemal byť nikdy nasadený do bežných áut. Automobilku varovali pred použitím systému riadenia vstrekovania paliva a výfukového systému už v roku 2007. Predstavitelia spoločnosti Bosch sa k správe zatiaľ nevyjadrili. „Voči VW sme viazaní dôvernosťou,“ povedal hovorca Bosch.


Ako reakciu na škandál spustia Taliani náhodné kontroly až tisícky áut. Vláda odmieta čakať na kontroly Nemecka. „Každý test stojí zhruba 8000 Eur, no nám sa to oplatí. Výsledky budeme mať o dva až tri mesiace,“ hovorí Graziano Delrio, minister dopravy. Koncern VW následne zastavil predaj niektorých vozidiel v Taliansku. Spolu ide až o 40 000 áut značiek VW, Audi, Škoda a Seat.

Medzičasom zakázala vláda v Belgicku predaj áut s motorom radu EA189, ktorý dovoľuje manipulácie s emisiami. Zákaz sa týka 3200 nových áut (obmedzenie predaja jazdených áut neexistuje). Rovnako ako Belgičania sa zachovali aj Švajčiari. Zakázali predaj modelov s motorom EA189, ktorý umožňuje manipuláciu pri testovaní emisii NOx. Dotýka  sa to všetkých značiek koncernu, teda VW, Audi, Škoda i Seat z rokovch 2009 až 2014. Modelových ročníkov 2015 sa nariadenie netýka, tie totiž spĺňajú normu Euro6 (pri ktorej nezistili odborníci žiadne zmanipulovanie). Hovorca Škoda Auto tvrdí, že všetky aktuálne vyrábané vozidlá pre trh EÚ „spĺňajú zákonné požiadavky a predpisy v oblasti životného prostredia,“ dodal.

Ako reakciu na podvody chce Európska únia zaviesť prísnejšie testovanie emisií. Pritom práve Európska únia je z časti zodpovedná za podvádzanie automobilky. Meranie emisií (a spotreby) je totiž nastavené úplne mimo realitu.

Zdroj: dennikn, deredactie.be, telegraph.co.uk