Transformácia automobilového priemyslu z áut so spaľovacími motormi na elektrický pohon nejde, zdá sa, úplne bez bolestí. Všetko chce samozrejme svoj čas a zmena je tak obrovská, že sa jej výrazne musí prispôsobiť aj dodávateľský reťazec. Presnejšie povedané, musí sa vytvoriť úplne nový, pretože ten doterajší je v mnohých prípadoch pre elektromobilitu nepoužiteľný. Achillovou pätou celej elektromobility sa stávajú surovinová základňa, následné spracovanie nerastných surovín, aj samotná výroba trakčných batérií. Ako sa v plnej nahote ukazuje, baterky nevieme vyrobiť jednoduchým lúsknutím prstov. Automobilový svet sa musí pripraviť na ďalšiu krízu, tentoraz však naozaj vážnu, varuje riaditeľ spoločnosti Rivian, Rober Scaringe.
Nestíhame už dnes, nie sú suroviny ani výroba
„Celosvetová produkcia batériových článkov dnes pokrýva menej než 10 % toho, čo budeme potrebovať už o 10 rokov. Jednoducho povedané, 90 až 95 % potrebného dodávateľského reťazca neexistuje,“ hovorí varovne Robert Scaringe. Upozorňuje, že problémy už dnes nastávajú v celom reťazci, to znamená od nedostatočných ťažobných kapacít, cez tie spracovateľské, až po kapacity finálnych producentov batériových článkov. Okrem iných faktorov za tým vidí aj podcenenie situácie a nedostatočnú prípravu na nový vek elektromobility. Tempo transformácie automobilového priemyslu podporené legislatívou je skrátka rýchlejšie, než mnohí čakali. Podľa aktuálnej situácie analytici odhadujú, že v priebehu desaťročia predaje elektrických áut akcelerujú na desiatky miliónov kusov ročne, na čo nie sú producenti batérií pripravení. Budovanie nových výrobných kapacít navyše nie je jednoduchý proces, ktorý musí navyše zohľadňovať možnosti surovinovej základne. Scaringe predpovedá, že nás čaká omnoho väčšia kríza, než bola tá spojená s nedostatkom čipov. Reálnym problémom tak nebude len vysoká cena batérií (suroviny zdražievajú rýchlejšie, než sa čakalo), ale aj ich nedostatok pre všetkých.
zdroj: Electrek