Nemecko, Taliansko, Poľsko, Bulharsko, Česko, Slovensko a niekoľko ďalších štátov tesne pred definitívnym schválením zákazu spaľovacích motorov Radou ministrov EÚ požiadalo Európsku komisiu, aby prehodnotila použitie syntetických, uhlíkovo neutrálnych palív, čím sa celý proces plánovanej transformácie dopravy v podstate zastavil.
EK medzičasom už oznámila, že pracuje na novom návrhu plánu, ktorý by skutočne umožnil predávať nové vozidlá s motormi s klasickým vnútorným spaľovaním aj po roku 2035, pokiaľ budú prevádzkované výlučne na e-palivá. Je ale dosť možné, že to stačiť nebude.
Talianski ministri chcú viac
Taliansko tento týždeň zaslalo Európskej komisii novú oficiálnu žiadosť, aby sa výnimka netýkala len syntetického benzínu či nafty, ale požadujú, aby sa vzťahovala aj na biopalivá, ktoré sú získavané z biomasy, teda rastlinných zvyškov.
„Taliansko by neakceptovalo neprimerane obmedzený výklad pojmu ,uhlíkovo neutrálne paliváʻ zo strany Komisie, ktorý zahŕňa len syntetické palivá a neobsahuje biopalivá,“ uvádzajú talianski ministri za dopravu, životné prostredie a obchod v otvorenom liste z 21. marca, ktorý mala možnosť vidieť agentúra Reuters.
Práve dnes v Bruseli prebehne summit najvyšších lídrov EÚ, na ktorom by mali byť okrem iného prebrané aj podmienky ukončenia predaja nových áut so spaľovacími motormi, otázkou ale je, či je niečo také momentálne skutočne možné.
Európski úradníci doteraz jednali s Nemeckom o podmienke používania syntetických palív a súhlasili s vypracovaním nového plánu, ktorý ich bude akceptovať. Lenže nový návrh klasické biopalivá neobsahuje, tvrdí agentúra Reuters, ktorá mala možnosť do jeho prepracovanej podoby nahliadnuť. Hovorca talianskeho ministra dopravy a infraštruktúry, Mattea Salviniho, už potvrdil, že odpoveď od Európskej komisie zatiaľ nedostali.
Taliansko pritom očakáva, že EK schváli použitie akýchkoľvek uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré pri spaľovaní uvoľňujú len tie emisie CO2, ktoré boli predtým zachytené zo vzduchu pri jeho výrobe.
zdroj: Reuers, Depositphotos