Tlak na znižovanie produkcie CO2 a prechod na elektromobilitu vyvoláva mnohým automobilkám vrásky na čele. Prísne termíny nastavené EÚ nie je jednoduché splniť a tak sa niektorí výrobcovia začínajú orientovať na syntetický benzín, ktorý by mohol byť vo väčšej miere vyrábaný z obnoviteľných zdrojov a jeho uhlíková stopa by bola výrazne nižšia, než pri spaľovaní bežných automobilových benzínov E10. Dalo by sa tak vyriešiť prechodné obdobie, kým Európa neprejde v oblasti osobnej dopravy výlučne na elektromobiltu. Túto teóriu však vyvracia environmentálna organizácia Transport & Environment. Podľa jej zistení je syntetický benzín dokonca škodlivejší, než v súčasnosti predávané automobilové benzíny E10.
Viac amoniaku aj oxidu uhoľnatého
Zástupcovia organizácie Transport & Environment si údajne nechali od spoločnosti IFP Energies Nouvelles urobiť presný rozbor emisií vznikajúcich pri spaľovaní syntetických benzínov a z nich vyplynulo, že toto palivo nie je z pohľadu emisií žiadnym riešením. Kým totiž v oblasti produkcie CO2 je všetko v poriadku (pri výrobe benzínu aj jeho následnom spaľovaní), z pohľadu ostatných emisií už situácia tak ružová nie je. Podľa zistených skutočností vraj syntetický benzín pri spaľovaní produkuje výrazne viac oxidu uhoľnatého aj amoniaku (dokonca aj v porovnaní s klasickým benzínom E10). Ako problém sa stále ukazuje aj tvorba pevných častíc, teda sadzí. „Kým sa bude uhľovodíkové palivo spaľovať v motoroch, bude v našich mestách pretrvávať toxický vzduch,“ situáciu rázne komentuje Julia Poliscanová z Transport & Environment. „Zákonodarcovia, ktorí nechávajú v emisných cieľoch medzeru pre e-palivá, odsudzujú verejnosť k ďalším desaťročiam znečistenia ovzdušia,“ dodáva.
Problematická sa vraj ukazuje aj cena samotného syntetického benzínu. Jeho spaľovaním v súčasných autách sa výrazne predraží ich prevádzka a bude neporovnateľne drahšia, než prevádzka a servis elektrických áut. Z pohľadu Transport & Environment tak dáva aj do budúcna význam prechod na plošnú elektromobilitu bez prechodného obdobia spojeného s nástupom syntetického benzínu ako alternatívy.
zdroj: Transport & Environment, The Driven