Štát odkazuje: Oprava mostov je pre nás dôležitá

Najhoršie je, keď sa neriešené problémy nakopia a most je potrebné kompletne uzavrieť. Svoje by o tom vedeli rozprávať obyvatelia Slovenska, ktorých ovplyvní zatvorenie mostu v bratislavske Vrakuni, prípadne tých, ktorých sa dotkla uzávera mosta cez Ružín, o čom sme písali ešte minulý rok.

Dobrou správou je, že rezort dopravy pripravuje PPP projekt na opravu, výstavbu (nahradenie pôvodných) a prevádzku vybraných mostov na cestách I. triedy. Preto vyhlásil verejné obstarávanie na poradenské služby. Predpokladaná hodnota zákazky je takmer 7,8 milióna eur bez DPH.

V prvej fáze poradenských služieb konzultant spracuje štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá posúdi výhodnosť plošnej obnovy mostov na cestách I. triedy formou PPP. Posudzovať bude mosty v stupni stavebno-technického stavu 4, 5, 6 a 7, teda uspokojivý až havarijný, pričom zanalyzuje viac ako 1 100 mostov v týchto kategóriách.

Cieľom štúdie je odpovedať na to, koľko mostov a akým spôsobom sa zrekonštruuje, a určí potrebný finančný rozsah PPP projektu. Poradca potom následne pripraví verejné obstarávanie na budúceho koncesionára.

Rekonštrukcie okresných ciest: Bez mostov to nepôjde

„Dve tretiny mostov na cestách I. triedy sú v zlom, veľmi zlom a havarijnom stave. Ak do nich nebudeme investovať, v budúcnosti sa situácia bude radikálne zhoršovať. Investície do mostov a ich rekonštrukcie sú pre ministerstvo dopravy absolútne kľúčové,“ priblížil minister dopravy SR Jozef Ráž.

Zníženie počtu mostov v zlom alebo havarijnom stave na cestách I. triedy sa dostalo aj do programového vyhlásenia vlády. Tento plánovaný PPP projekt je vôbec prvý projekt opráv mostov v takomto rozsahu.

Predpokladané náklady nevyhnutné na plošnú opravu mostov môžu presiahnuť pol miliardy eur, presnú sumu určí práve štúdia realizovateľnosti a následne verejné obstarávanie.

Zdroj: Ministerstvo dopravy