Debata, ktorá budí vášne: Budúcnosť spaľovacích motorov

Je zrejmé, že prechod na elektromobilitu predstavuje pre automobilový priemysel obrovské výzvy. Napríklad aj mnohí dodávatelia, ktorí sa špecializujú na motory a prevodovky, musia urobiť zásadné zmeny – inak im hrozí zánik.

Staronová šéfka eurokomisie Ursula von der Leyeonová nedávno oznámila príchod výnimiek pre syntetické palivá. „Podľa mňa sa tým konečne skončí táto debata, ktorá nabrala takmer náboženský charakter a mnohých ľudí znepokojila. Nikdy som však tejto argumentácii nerozumel, pretože pre mňa a aj pre priemysel je elektromobilita jednoznačne budúcnosťou,“ hovorí Jens Katzek, šéf priemyselnej asociácie Automotive Cluster East Germany (ACOD).

Katzek na druhej strane priznáva, že už dnes je v Nemecku na cestách okolo 60 miliónov áut primárne so spaľovacími motormi a tie potrebujú aj naďalej fungovať – pokiaľ možno čo najviac ekologicky s čo najnižšími emisiami CO2.

Podobne to vidí aj Dirk Vogel, zástupca nemeckej siete dodávateľov pre automobilový priemysel: „Nemôžeme teraz všetky tieto autá vyhodiť preč alebo na ne napísať, že sú elektrické. Potrebujeme riešenie, ktoré umožní, aby boli tieto vozidlá klimaticky neutrálne.“

Ekoaktivisti: Jed vlievaný do diskusie?

Zatiaľ nie je do detailov jasné, čo presne sa definitívne stane so spaľovacími motormi v autách v EÚ. Ak budú jazdiť na sytentické palivá a bude sa na ne vzťahovať výnimka, znamenalo by to, že spaľovacie vozidlá by sa mohli vyrábať dlhšie, hovorí Vogel.

Nemeckému Združenie na ochranu prírody sa debata o syntetických palivách nepozdáva. Odkazujú, že potrebná je predovšetkým elektromobilita, pričom rovnako to vraj vnímajú aj samotné autmobilky. Problémom elektromobility je podľa združenia dôvera motoristom. Správať sa tak, ako keby syntetické palivá už boli dostupné a boli klimaticky neutrálne, je vraj jedom vlievaným do diskusie, odkázali ekoaktivisti. Opakovane vyzvali, aby sa pozornosť sústredila len smerom ku elektrickým autám.

Zdroj: mdr.de / foto: cz.depositphotos.com