„Je to všetko o ľuďoch. Náš výskum jasne preukázal, že ak by bola k dispozícii plne autonómna jazda, niektorí ľudia by využili čas strávený dochádzaním kreatívne, zatiaľ čo iní by sa rozhodli len sedieť a odpočívať, sledovať on-line médiá alebo počúvať hudbu. S autonómnou jazdou bude toto všetko možné,“ Robin Page, viceprezident interiérového dizajnu Volvo Cars.
Autonómia ako budúcnosť?
Štúdia interiéru blízkej budúcnosti dostala názov Concept 26. Názov je samozrejme symbolický, pretože podľa prieskumu je 26 minút priemerný čas, ktorý ľudia strávia dochádzaním za prácou. A kedže väčšina ľudí začína a končí v práci v približne rovnakom čase, strávia vodiči túto necelú polhodinu najmä v zápchach. Volvo by však chcelo tento čas vrátiť späť ľudom a dať im možnosť namiesto nudného posúvania sa v kolóne, či nudnej jazdy na diaľnici, stráviť túto pol hodinu relaxom, či nejakou kreatívnou činnosťou. Automobilka pritom tvrdí, že autonómnym vozidlom chce navrátiť vodičovi slobodu tým, že mu dá možnosť voľby. Ak si bude chcieť vychutnať jazdu, môže, no ak chce robiť niečo iné, jednoducho zverí riadenie autu. Robin Page, viceprezident interiérového dizajnu Volvo Cars, popísal autonómne auto a Concept 26 takto: „Je to všetko o ľuďoch. Náš výskum jasne preukázal, že ak by bola k dispozícii plne autonómna jazda, niektorí ľudia by využili čas strávený dochádzaním kreatívne, zatiaľ čo iní by sa rozhodli len sedieť a odpočívať, sledovať on-line médiá alebo počúvať hudbu. S autonómnou jazdou bude toto všetko možné.“
Inžinieri vo Volve pre Concept 26 vyvinuli úplne nové anatomické sedadlá. Vodič má v tejto štúdii na výber z troch režimov: „Drive“, „Create“ alebo „Relax“. Ak sa teda vodič rozhodne nešoférovať a zvolí autonómny režim jazdy, interiér prejde do režimu „Create“ alebo „Relax“, podľa toho, či chce vodič práve pracovať a tvoriť alebo oddychovať. V týchto režimoch sa odsunie a sklopí vodičovo sedadlo a volant sa zatiahne, aby človek získal viac priestoru. Na palubnej doske sa zároveň "otočí" veľký displej, na ktorom môže vodič sledovať napríklad seriály, či sociálne siete, alebo si jednoducho prečítať správy na internete. Tvorcovia samozrejme vychádzajú z reality dneška, keď v autách cestou do práce cestujeme väčšinou po jednom, maximálne vo dvojici. Že nejde o koncept vzdialenej budúcnosti, naznačil aj Dr. Peter Mertens, senior viceprezident pre výskum a vývoj vo Volvo Car, keď povedal: „Náš flexibilný prístup ku konštrukcii a dizajnu, ktorý nám umožnila naša nová architektúra SPA (Scalable Product Architecture), znamená, že koncept vieme jednoducho premeniť na realitu.“ Znamená to, že sa s podobným interiérom môžeme stretnúť už o pár rokov v sériovom aute. Veď spomínaný projekt Drive Me, či systém 360° monitorovania okolia auta ukazujú, že to Volvo myslí s autonómnymi autami naozaj vážne.
Zdroj: Volvo