Aké opatrenia chystá mesto pre individuálnu automobilovú dopravu?
Na odpovede základných otázok vypracovali koncepciu rozvoja cestnej siete. Konkrétne návrhy sú vedené v územnom pláne ako verejnoprospešné stavby. Potrebu a prioritizáciu výstavby jednotlivých projektov je ale nevyhnutné preveriť samostatnými štúdiami uskutočniteľnosti. Pri väčšine stavieb, či iba prestavieb sa počíta s prioritou či preferovaním hromadnej dopravy.
O ktoré úseky ide? Dozviete sa v tabuľke.
Názov stavby |
Záverečné stanovisko UGD |
Komentár |
Poznámka |
D5. výstavba Severnej tangenty v úseku Pražská - Jarošova |
Odporúča |
Dobudovaním stredného dopravného okruhu medzi Pražskou a Jarošovou sa podstatne zlepší dopravná situácia na terajších uliciach Pražská, Šancová, Račianska. |
Realizácia r2040 |
D6. prestavba Lamačskej v úseku Harmincova - Záhorská Bystrica |
Odporúča |
Prestavba na 4 pruh (2 + 2) uľaví najmä komunikáciám vedeným bytovú zástavbou v Dúbravke a Devínskej Novej Vsi. Modernizáciu cesty je potrebné naplánovať tak, aby sa zamedzili negatívne vplyvy na chránené územia. Dôležitá je aj preferencia MHD |
Realizácia r2025 |
D7 predĺženie Saratovskej a úprava cesty II/505 po diaľnicu D2 |
Odporúča |
Dopravný model potvrdzuje v bytovej zástavbe Dúbravka nárast ciest individuálnej automobilovej dopravy v r2040, ale aj napriek tomu sa ukazovateľ kvality dopravy mierne zlepší. |
Realizácia r2025 |
D8 prestavba Bojnickej v úseku Vajnorská vrátane |
(Ne)odporúča |
Dopravný model nepotvrdil potrebnosť stavby Bojnickej ul. cez masív Karpát do diaľničnej križovatky D2 v Lamači. Tunel pod Karpatmi sa javí ako nevýznamný z hľadiska atraktivity. Odporúča predĺženie Bojnickej ul. v úseku Vajnorská – Račianska, vrátane mimoúrovňovej križovatky s Račianskou, kde je zrejmé odľahčenie centrálnej časti mesta |
|
D9 prestavba Bajkalskej v úseku Prístavná - Vajnorská, vrátane MÚK s Trnavskou a Vajnorskou |
Odporúča
|
Predpokladá sa zlepšenie kvality dopravy + pozitívny vplyv aj na skapacitnenie ulice Prístavná. |
Realizácia r2030 |
D12 preložka cesty II/572 Galvaniho – |
Odporúča |
Dopravný model potvrdzuje významný nárast dopravy na tejto komunikácii a jej využitie najmä v dôsledku napojenia na D4.U tejto stavby je potrebné upozorniť, že dochádza ku kolíziám s ochrannými pásmami Letiska Bratislava. Kolízne miesta s ochranným pásmom letiska by bolo možné eliminovať tiež zapustením vozovky do terénu |
Realizácia r2040 |
D13 preložka cesty II/502 v úseku Pionierska- |
Odporúča |
Dopravný model potvrdzuje významný nárast dopravy na komunikácii II/502 v roku 2040 a ďalej potvrdzuje, že dané opatrenie čiastočne rieši problém kapacitného vyčerpania cestných radiálnych komunikácií v smere centrum – sever/severovýchod. |
Realizácia r2030 |
D14 prestavba Seneckej cesty a Rožňavskej v úseku D1 - Galvaniho |
Odporúča |
Odporúča sa rozširovanie komunikácie, v prospech MHD |
Realizácia r2025 |
D15 prestavba cesty I/63 v úseku katastrálna hranica mesta - Popradská ul. (Ulica svornosti), vrátane |
Odporúča |
Tento úsek komunikácie patrí k jedným z najhorších v Bratislave z pohľadu ukazovateľa kvality dopravy. Aj v roku 2040 dopravný model potvrdzuje obrovskú absorpciu vysokého dopytu po doprave na tejto komunikácii. Vzhľadom k podpore ponuky MHD odporúčajú rozširovanie tejto |
Realizácia r2025 |
D16 mimoúrovňové križovatky Patrónka, |
Odporúča |
Túto stavbu je vhodné prevziať z platného ÚPN do nového ako územnú rezervu pre prípad, že dôjde k rozvoju územia blízkych lokalít. V súčasnej dobe, pre dodržanie princípu prerozdelenia deľby prepravnej práce v prospech verejnej hromadnej doprave osôb, ktorá je kľúčová, nenavrhujú kapacitnejšie riešenie v prospech automobilovej dopravy v týchto bodoch. Odporúčame ale realizovať preferenciu hromadnej dopravy osôb na úkor automobilovej dopravy. |
Realizácia r2025 |
D17 úprava obchvatu |
Odporúča |
Po ceste k vodnému dielu (súčasný obchvat Čunova) je vedená najmä tranzitná doprava v čoraz väčšej miere využívaná obyvateľmi južných okresov DS, NZ, KN ako náhradného spojenia s Bratislavou z dôvodu nedostatočne kapacitného koridoru Šamorín – Bratislava. Pre dopravnú obsluhu Čunova automobilovou a mestskou hromadnou dopravou má prioritný význam Petržalská cesta. Kritickým miestom je jestvujúca križovatka Balkánska – Vývojová - Rusovská cesta. Kapacitný problém križovatky v Rusovciach je možné riešiť napojením obchvatu Čunova na diaľnicu. |
Realizácia r2025 |
D90 obojstranné rozšírenie a prestavba komunikácie Mlynské nivy |
Odporúča |
Odporúčajú rozširovanie tejto komunikácie, v prospech MHD tzn. novo vzniknuté pruhy realizovať ako vyhradené jazdné pruhy. |
Realizácia r2025 |
Keď sa pozriem na roky realizácie, cítim rozčarovanie! Už teraz sú úseky kritické. Niektoré by mali byť hotové až za 7-8 rokov. Viete si predstaviť, čo to bude v meste, keď budú jeden hlavný ťah prerábať? Bez rozsiahlych obmedzení to isto nebude. Vodičom tak neostáva nič iné, ako byť trpezliví. A môžete sa na to už pomaly psychicky pripravovať.