Vízia: Bratislava - živé a zdravé mesto. Pekná predstava, však?
Čo je cieľom dopravného generelu? Generel slúži na aktualizáciu výhľadových dopravných charakteristík a parametrov a ich následné premietnutie v rovine reálnych riešení. A práve s tým súvisí aj prípadný ďalší územný rozvoj územia z pohľadu dopravnej vybavenosti a obslužnosti. Cieľom generelu je tiež systematizácia problematiky dopravy vo vzťahu k právnych predpisom, a to aj vo vzťahu ku najnovším trendom rozvoja dopravy.
4 strategické dopravné ciele a zásady rozvoja dopravy:
- Zvýšiť podiel nemotorovej dopravy (pešo a na bicykli), podiel verejnej dopravy a znížiť podiel motorizovanej individuálnej dopravy na 35 % v roku 2025, 25 % v roku 2030 a menej ako 20 % v roku 2040.
- Redukovať dĺžku ciest pri preprave osôb a počet ciest pri preprave tovaru a efektívne organizovať dopravu na báze inteligentných dopravných systémov.
- Humanizácia priestoru a revitalizácia ulíc pri rešpektovaní dostupnosti prepravy osôb a tovaru.
- Do roku 2030 by sa malo používanie vozidiel na konvenčné palivá v mestskej doprave znížiť na polovicu; do roku 2050 by malo dôjsť k ich postupnému vyradeniu z prevádzky v rámci mesta. Do roku 2040 bude 80 % dopravy, ktorá neprekračuje hranice mesta, nízko emisná a emisie vozidiel, ktoré prekračujú hranice mesta, budú do roku 2030 znížené o 10 %.
V dopravnom genereli ďalej uvádzajú, že doprava nemôže ovplyvňovať mobilitu ako požiadavku po premiestení osôb alebo vecí. Musí požadovanú mobilitu fyzických i právnických osôb uspokojiť, a to za najpriaznivejších a najefektívnejších podmienok. Riešením je pri obmedzovaní tých spôsobov dopravy, ktoré nespĺňajú vyššie uvedené podmienky postupovať tak, aby bola ponúknutá alternatíva pre uspokojenie prepravných potrieb.
Ako to dosiahnút?
- Alternatívna ponuka (k represívnym opatreniam, napr. P+R (PARK+RIDE), MHD, cyklistická doprava);
- Zníženie prepravných potrieb nástrojmi územného plánovania;
- Preferencia verejnej dopravy - to už funguje aj teraz. Napr. "zelené vlny" na svetelných križovatkách;
- Dispečerské riadenie;
- Telematické informačné systémy.
Aké zásady sa pri tvorbe generelu snažili akceptovať?
- Lepšia dostupnosť destinácií všetkými druhmi dopravy.
- Upokojovanie dopravy a utváranie mesta priateľského k ľuďom.
- Preferencia pešej dopravy v historickej a centrálnej časti mesta.
- Znižovanie počet parkovacích miest priamo v uliciach, najmä v centre mesta a ich nahradenie rovnakým alebo nižším počtom parkovacích miest mimo ulice. (Tu by mohli vychádzať zo zásady nahradzovaním rovnakým, alebo väčším počtom parkovacích miest)
- Vybudovanie dostatočnej ponuky alternatívnej dopravy pred zavedením regulačných opatrení v individuálnej doprave.
- Ekologicky šetrnejší nositeľ hlavného dopravného výkonu.
- Zachovanie ekonomickej životaschopnosti oblastí.
- Funkčná nadväznosť a prepojenie líniových stavieb - zamedzenie ostrovných návrhov.
- Technická a ekonomická realizovateľnosť návrhov.
- Novo rozvíjané územia musia mať dostatočné kapacitné napojenie na dopravnú infraštruktúru, popr. ekonomicky a technicky uskutočniteľné budúce dopravné riešenie.
Zdroj: Dopravný Generel