Stellantis dlho vykazoval stabilné obchodné výsledky, lenže od januára do júna 2024 zisk koncernu združujúceho až štrnásť automobilových značiek prepadol o 48 percent na 5,6 miliardy eur. Carlosa Tavaresa viedla táto informácia k úvahe, že by sa firma mohla zbaviť menej ziskových či stratových dcérskych firiem.

„Ak nebudú ziskové, zatvoríme ich. Nemôžeme si dovoliť značky, ktoré nezarábajú,“ nechal sa Tavares počuť na online konferencii s analytikmi.

Maserati ide dolu vodou

Narážal tak napríklad na Maserati, ktoré dokázalo za prvých šesť mesiacov tohto roka predať na celom svete len 6500 automobilov a vyrobilo tým prevádzkovú stratu 82 miliónov eur. Šéf Stellantisu navyše naznačuje, že pri rozhodovaní sa o tom, kto skončí, neexistuje žiadne tabu.

Pod drobnohľadom je údajne tiež Fiat a Dodge, aj keď talianska značka medzičasom oznámila obchodné výsledky a nevyzerajú najhoršie. Fiat predal na celom svete za prvé dva kvartály viac ako 660 tisíc áut, čo predstavuje medziročný nárast 2,2 percent. K európskym predajom sa talianska automobilka radšej v celkových číslach nevyjadrila, tvrdí ale, že starý kontinent je pre Fiat „prvým regiónom“ a „z pohľadu predajov je stabilný“.

Fiat či Alfa ok, ale čo Dodge či Chrysler?

Fiat má výhodu tiež v tom, že má na trhu konečne nové modely, vrátane Grande Pandy, do ktorej automobilka vkladá veľké nádeje. Lancia sa odrazila od dna, opäť rozširuje svoje pôsobenie, takže by mohla byť „za vodou“ a zatiaľ dobré výsledky má tiež Alfa Romeo, hlavne vďaka novým kompaktných crossoverom.

Horšie to je s Chryslerom, ktorý predáva jediný starý model, naopak Dodge by si mohol zachrániť krk vďaka novému Chargeru a Hornetu, teda americkej verzii Alfy Tonale.

Opel je hviezdou

Opel naproti tomu vykazuje podľa dostupných dát vynikajúce výsledky, Peugeot uvádza na trh nové modely 3008 a 5008 a Citroën má zase nové generácie objemových modelov C3, C3 Aircross a Berlingo opäť predáva so spaľovacími motormi. Otáznik údajne visí nad DS Automobiles, ale jednotný názor na bývalú luxusnú značku Citroënu dnes neexistuje.

Odborníci sa zhodujú, že Tavares nechce ani tak hneď zatvárať alebo predávať konkrétnu automobilku, ale skôr chce vytvoriť tlak na ich vedenie, aby zmenili prístup a začali sa viac snažiť. Naznačuje to aj najnovšia správa Autocaru, ktorá hovorí, že Stellantis koriguje vyjadrenia svojho šéfa, keď sa poponáhľal s vyjadrením, že Maserati nie je na predaj.

V nepríjemnej situácii je však Vauxhall na britských ostrovoch. Tamojšia vláda tlačí na všetkých výrobcov, aby povinne predávali časť produkcie s elektrickým pohonom. Lenže podľa Tavaresa toto nariadenie „poškodzuje obchodný model“ a Stellatis sa rozhodol preskúmať možnosť, že zatvorí svoje továrne v Lutone a Ellesmere Port. Čo to bude znamenať pre Vauxhall, zatiaľ nie je jasné.