Pozri dvakrát, zachrániš život.
Pohyb po cestách vyžaduje disciplínu a istú dávku tolerancie zo strany všetkých účastníkov. Nechcem preto otvárať tému agresivity, nevedomosti, nerozmýšľania... ale poviem len toľko, že chodec kurz nepotrebuje, cyklista tiež nie, ale vodiči všetkých skupín kurzami musia prejsť. Osveta a napomínanie, že cesta nepatrí len vodičom, je preto na mieste, keďže sa o cestu vždy delili, delia, a zdá sa, že aj budú deliť. Avšak ani nevodiči by nemali zabúdať na krehkosť a pominuteľnosť života.
Nie je žiadnym tajomstvom, že populárnosť jednostopových vozidiel rastie. S vyšším počtom účastníkov je aj vyššia pravdepodobnosť vzniku nehody. Dovolím si povedať, že niektoré pravidlá by sa mali postupne upraviť, a to ako vo vzťahu cyklista-vodič, tak vo vzťahu opačnom.
Čo však by ste mali mať na pamäti ako vodič auta?
- Zvýšte opatrnosť voči jednostopovým vozidlám. Aj banálna chyba môže znamenať pád.
- Pozor na priechodoch pre cyklistov – hlavne v mestách (aj keď cyklista sa pred priechodom musí presvedčiť, či môže prejsť).
- Dodržujte bezpečný odstup pri predchádzaní. Nikde nie je určená presná hranica. Pod hranicu 2 m sa nepribližujte. Čim vyššia rýchlosť alebo rýchlostný rozdiel, tým väčší odstup. Nezabúdajte na vzdušné víry tvorené vozidlom.
- Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno. Pri odbočovaní doľava vodič motorového vozidla nesmie ohroziť cyklistu odbočujúceho vľavo. Pre cyklistov však dávam do pozornosti ustanovenie, kde pomaly idúce alebo stojace vozidlo môže cyklista idúci rovnakým smerom predchádzať aj po pravej strane vozovky alebo krajnici, pritom je povinný dbať na zvýšenú opatrnosť; to neplatí, ak vodič takého vozidla dáva znamenie o zmene smeru jazdy doprava.
Išiel ako kamikadze...
Nechcem hádzať všetkých vodičov, či už motorkárov, cyklistov, ale povedzme aj v autách, do jedného vreca, to určite nie.
Rýchla jazda na motocykli, ale aj na bicykli, či po rovine, alebo dole kopcom, nielen v hustej premávke, alebo v zákrutách, je adrenalínová. Veľa ľudí je od toho závislých. Je to úplne iný pocit, ako rýchla jazda v aute, kde ste pocitovo, ale aj reálne chránený skeletom karosérie.
Čo v prípade smrteľnej nehody, keď motorkár šiel rýchlo a vy ste mu na aute nedali prednosť, lebo ste ho jednoducho nevideli? Každý prípad, každá nehoda, je iná. Vždy sa skúmajú okrem iného rozhľadové pomery, rýchlosť... o ktorej vypracúva znalec z odboru dopravy znalecký posudok. Avšak aj napriek tomu, ako dopadne znalecké skúmanie a šetrenie zo strany polície, myšlienka, že ste tomu mohli nejako zabrániť, vás bude strašiť a doslova ničiť poriadne dlho.
Foto: Shutterstock