Ťahanie prívesu je pre ťažné auto vždy dodatočná záťaž vyplývajúca nielen z vyšších jazdných odporov (trenie, aerodynamika), ale aj iného rozloženia hmotnosti (narušenie rovnovážnych síl pôsobiacich na hnaciu nápravu ovplyvňujúce trakciu). Vyššia hmotnosť jazdnej súpravy sa tak podpisuje aj na vyššej spotrebe, obmedzenej dynamike a menšej priechodnosti. Austrálska spoločnosť OzXCorp však ponúka riešenie – príves s vlastným pohonom. Navyše elektrickým.
Myšlienka prívesov s vlastným pohonom nie je nová, OzXCorp ju však zatiaľ dotiahol na "najekologickejší" level. Príves má vlastný elektrický pohon a je schopný energiu aj sám "vyrábať".
Aj do terénu
Výnimočnosť počinu od OzXCorp spočíva aj v špeciálnom určení prívesu. Ide totiž o akýsi terénny karavan schopný aj jazdy v stredne ťažkom teréne. Príves je totiž vybavený vlastným trakčným elektromotorom s trvalým výkonom síce len 8,1 kW (11 k), krátkodobo (na 30 sekúnd) však vie celú súpravu postrčiť výkonom až 16,2 kW (22 k), čo by malo stačiť na vytiahnutie z problémov v klzkom alebo piesočnatom teréne. Príves je navyše vybavený terénnymi pneumatikami, takže v krajnom prípade dokáže vypomôcť aj trakcii samotného ťažného vozidla. Pre jazdu na menej stabilných povrchoch je príves vybavený aj stabilizačným systémom, ABS a dokonca aj schopnosťou vektorovania krútiaceho momentu (prerozdeľovanie sily medzi pravé a ľavé koleso).
Energiu príves čerpá z vlastných integrovaných akumulátorov s kapacitou 14,3 kWh (pri dvojnápravových prívesoch je to až 28,6 kWh). Jeho riadiaca jednotka navyše podporuje aj rekuperačné dobíjanie. Príves disponuje aj solárnym panelom dodávajúcim ďalšiu potrebnú energiu. V informáciách od OzXCorp sa síce uvádza, že je schopný dokonca vylepšiť dynamiku celej súpravy (v porovnaní s jazdou sólo, bez vozíka), to však už treba brať s rezervou. Zaujímavosťou je aj schopnosť vozíka jazdy bez ťažného vozidla (napr. počas manévrovania pri parkovaní a pod.). Maximálna rýchlosť je vtedy obmedzená na 2 km/h, čo robí „parkovací manéver“ bezpečným (rýchlosť ľudskej chôdze je asi 4 km/h).
Integrovaný elektromotor prívesu čerpá energiu z vlastných batérií s kapacitou 14,3 kW.
Andrew Huett z OzXCorp sa vyjadruje, že dostupná bude aj cena prívesu, o konkrétnych čiastkach jednotlivých jeho sériových verzií však zatiaľ nepadlo ani slovo. Nič viac o reálnej budúcnosti tohto zaujímavého počinu nie je momentálne známe, vývoj však údajne napreduje a už sa pripravuje verzia s elektromotorom pri každom kolese, čo odstráni diferenciál aktuálnej verzie. Ambíciou OzXCorp je každopádne dostať motorizované prívesné vozíky do predaja (v ich plánoch sa hovorí o štarte predaja už v roku 2021).
Zdroj: OzXCorp