Muskova automobilka stráca tržný podiel kvôli narastajúcej európskej, ale hlavne čínskej konkurencii a akcionárom Tesly už začína dochádzať trpezlivosť. Problém je predovšetkým v tom, že Elon Musk nedávno zrušil projekt cenovo dostupného elektromobilu s pracovným označením Model 2 a zrejme aj jeho pozostatkom je práve predstavené kompaktné dvojdverové kupé Robotaxi.

Len dvojmiestna novinka s obrovským batožinovým priestorom nemá volant ani pedále. V minimalistickom interiéri sú len dve sedadlá, držiaky nápojov a veľká obrazovka uprostred palubnej dosky.

 

Robotaxi má byť ovládané autonómne, s využitím umelej inteligencie, pričom automobil má opäť spoliehať skôr na sústavu kamier než na lidary využívané konkurenčnými spoločnosťami. Dôležitým prvkom inovácie má byť tiež bezdrôtové nabíjanie, takže Robotaxi nemá klasický nabíjací port ako sériové Tesly.

Musk na akcii „We, Robot“ v Kalifornii vychvaľoval výhody samo-riadiaceho systému napríklad tým, že cestujúci môžu získať späť čas, ktorý obvykle trávia šoférovaním, takže ho môžu investovať do čítania, sledovania filmov, prípadne pracovať.

Šéf Tesly k tomu dodal, že dúfa, že sa nové Robotaxi začne vyrábať do roku 2027. Zákazníci by mali mať možnosť kúpiť si ho za základnú cenu 30 tisíc dolárov, teda v prepočte približne 27 a pol tisíc eur, Elon Musk ale zatiaľ ani len nenaznačil možnosť predaja novinky (jej pravdepodobné meno bude Cybercab) mimo Spojené štáty.

Druhým novým modelom predstaveným na slávnostnej akcii sa stal minibus či minivan nazvaný Robovan, ktorý by mal byť schopný naraz prepraviť maximálne dvadsať osôb, ale môže mať i menej sedadiel, prípadne slúžiť ako karavan či pojazdná kaviareň.

Ani Tesla Robovan – plne elektrický malý autonómny autobus – zatiaľ nemá jasne nalinajkovanú budúcnosť. Ani on nemá volant či ďalšie klasické ovládacie prvky, pričom jeho systémy majú opäť spoliehať hlavne na kamery a umelú inteligenciu.

Je zrejmé, že jednou z najradikálnejších častí Robovanu je jeho futuristický dizajn bez viditeľných kolies, takže jeho pohyb pripomína skôr levitáciu. Vozidlo využíva diódové osvetlenie, veľké sklenené bočné panely a jeho prevádza má byť trochu iná ako bežné MHD. Ak Tesla skutočne spustí jeho predaj, tento malý autobus by sa mal prispôsobovať skôr potrebám zákazníkov, ako zastavovať na pevne stanovených zastávkach.

Musk si skrátka predstavuje Robovan a Cybercab ako službu, ktorá nahradí Uber, Bolt a čiastočne i mestskú hromadnú dopravu, pretože bude mať vďaka autonómnemu riadeniu nižšie prevádzkové náklady. Jeho autá by sme si mali objednať prostredníctvom aplikácie a využiť ho na krátke jazdy, ale tiež pri dlhších prenájmoch.

Primárny problém je však v tom, že Muskova typická neochota oznámiť konkrétny termín spustenia projektu či začiatok predaja nového produktu je len ďalším uznaním faktu, že sériový produkt bude na trhu až o niekoľko rokov neskôr, ako šéf Tesly sľubuje. Akcionárov firmy však výhovorky typu „mám sklony byť optimistickejší, pokiaľ ide o časové rámce“, už prestávajú baviť...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 24 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 30 obrázkov

zdroj: Tesla