Nie je žiadnym tajomstvom, že Tesla Model S P85D vie potrápiť nejeden benzínový športiak. Vďaka dvom elektromotorom má 700 k a stovku dá za 3,3 s. BMW i8 má skoro polovičný výkon, 362 koní a na stovke je za 4,4 s. Takže, kto je z 0 - 200 km/h rýchlejší? Elektromobil alebo hybrid? Na začiatku predvedie Tesla svoj typický „odpal“, no po prekročení 160 km/h jej začne mierne dochádzať sila a na dvestovke je len o chvíľu skôr, ako i8. Dôvodom je, ako vždy, hmotnosť. Tesla má 2,2 tony a i8 o 700 kg menej.
@laciŽiaľ, neprišiel som nato, aký je teda dôvod ?
@Adam TopSpeed.skhmotnost rozhoduje hlavne pri starte (od cca 100-150km/h uz zacina prevazovat vykon)...to je taka moja dedukcia na zaklade sledovania šprintov(preto napr caterham nikdy na 400m neporazi dajme tomu 458ku napriek tomu ze maju skoro zhodny cas z 0-100). Dovod je elektromotor sam...cim vyzsi pocet otacok tym nizsi vykon...myslim ze sprevodovanie by to vyriesilo ale jednoduchost bezprevodoveho systemu odcenite v realnom zivote ovela viac.
@Michal Č.seriovy elektromotor ma teoreticky pri nulovych otackach nekonecne velky moment krutiaci(kym nezhori vinutie) preto elektromobili taky masaker odpich...otacky elektromotora niesu problem, problem je z toho plynuci krutiaci moment ktory sa znizuje narastom otacok az takmer do nuly. hmotnost len zvysuje prenasanu silu kolesom na cestu.
pozrite si priebehy Mk/P/ na otackach, u bezneho spalovaka, roznych prevedeni elektromotorov a mozte okukat aj hydrostaticke pohony.
@easyale co potom tento graf z dyna: http://www.dragtimes.com/images_dyno/27143-2015-Tesla-Model-S-Dyno.jpg ?
@Michal Č.takmer si sa trafil ale nie celkom. Pri vyssich otackach neklesa vykon ale krutak. Keby klesal vykon tak auto spomaluje. Ze klesa krutak bez prevodovky znamena ze klesa zrychlenie. Tiez ako mnohi dalsi som pri tej vete o vplyve hmotnosti pri akceleracii okolo 200kmh facepalmoval, ved aj keby si mal z fyziky 4ku je notoricky zname ze hmostnost ma na zrychlenie vplyv pri nizkych rychlostiach a pri vysokych uz je to aeroodpor a vykon.
Tesla ma dobry odpich, lebo je 4x4, pri danom vykone robi dost rozdiel fakt, ze nemusi na 100ku dvakrat radit a prerusovat prisun vykonu na kolesa, ma velky krutiaci moment a pripojenie motora na kolesa je ucinnejsie a promptnejsie ako v pripade palivoveho motora so spojkou. To v sume nielen kompenzuje vacsiu hmotnost, ale umoznuje Tesle mat jeden z najlepsich casov 0-100km/h a mozno vobec najlepsi cas 0-60km/h spomedzi vsetkych na cestu homologizopvanych aut.
Dovod, preco od nejakych 200km/h zodpoveda zrychlenie Tesly autu s vykonom okolo 300koni a auta s 600-700konmi Teslu doslova preskakuju, je vykonova charakteristika motora. 700koni v elektromobile bez prevodovky je uplne nieco ine ako 700koni v aute s palivovym motorom. Je to podobne ako so spotrebou konvencneho auta a elektromobilu. Kym zapnuta klima, kurenie, alebo ostrejsia jazda zdvihaju spotrebu relativne malo, u elektromobilu sa dojazd znizuje vyraznejsie. Vysledok je ovplyvneny inym fyzikou pohonu.
Ak teda chceme porovnavat elektromobil a palivove auto, musime si stanovit pracovny bod, respektive niekolko roznych pracovnych bodov a v kazdom z nich urobit zvlast porovnanie. Tak, ako sa na Teslu nebude chytat ziadne auto v zrychleni 0-60km/h, tak bude stacit relativne malo vykonne auto na to, aby drzalo krok v zrychleni nad 200km/h. Podobne co sa tyka spotreby. Pokym pri kludnej jazde ustalenou rychlostou a vypnutom kureni bude dojazd Tesly polovicny oproti beznemu autu, pri zapnutom kureni, alebo klime a nakladacke tento rozdiel narastie dvojnasobne, alebo aj viac.
@Janko HraskoZaujimave citanie. Neviem ako je to naozaj s krutiacim momentom v zavislosti od otacok. Pozeral som par videi s Teslou a to pociatocne zrychlenie je tam vemi velke. Neslo mi do hlavy preco okolo 200kmh to auto zacalo stracat vykon.
Ja mam lexus hybrid a tiez som chcel zistit priebeh momentu, bohuzial som to nikde nenasiel ani v oficialnych specifikaciach. Vraj sa to neda urcit. Mozno preto ze to zavisi na otackach elektrickeho motora ktore su zavisle na otackach spalovacieho motora (E-CVT prevodovka). U mna je strata vykonu asi riesena tak, ze elektricky motor ma 2 prevody. Pri 110-120kmh sa "prepne" iny prevod (2x rychlejsi ako prvy) a akceleracia sa este zvysi. Je to take nezvycajne spravanie ked motor akceleruje linearne a pri 110kmh to zatlaci do sedadla este trochu viac :)
PS k videu: To, ze auto dosiahne 200kmh rychlost ako prve, este neznamena ze musel prejst skor danu vzdialenost :)