Jano_1987
31.08.20 14:53
M
@Ach jajZabúdate ale na pár dôležitých vecí:
1) cena batérií, už veľmi klesať nebude. Tesla je prvá, čo kričí, že nemá batérie pre svoje vozidlá, ostatné automobilky tiež s tým majú problém. Samozrejme sa zabúda na ekologický dopad ťažby, kde krajina vyzerá ako povrch mesiaca
2) cena batérií priamo ovplyvňuje cenu vozidla. Prichádzajú nové predpisy, bezpečnostné požiadavky. Reálne teraz neexistujú žiadne normy pre elektromobil, ale stačí pár nehôd a budú sa diať veci. Je možné, že ceny EV dokonca porastú
3) ekonomika prevádzky. Batériu proste vymeniť bude treba. Hraničná životnosť je 10 rokov a potom nastáva prudká degradácia, môže nastať hocikedy. Výmena batérie v Nissan Leaf 2 výjde na cca 15 000€, čo je prakticky cena vozidla v rovnakej kategórie. Z toho vyplýva veľa nepoužiteľných batérií, potreba recyklovať a podobne, to sú ďalšie náklady, ktoré sa premietnu do ceny servisu. Tým, že životnosť batérie je aká je, sme pre drvivú väčšinu EV narazili na hranicu, kedy pôjdu do šrotu. Je to fakt. Kto bude reálne investovať do 10 ročného Nissanu Leaf 15 000€, keď za 20 000 bude môcť mať nový napríklad? Tu už rátam s masívnymi dotáciami zo strany štátu, pre tá cena taká, ale kľudne to môže byť inak.
4) prevádzkové náklady: len Slovensko má cca 2 miliardy € z daní z pohonných hmôt, olejov atď. To nie je zrovna malé číslo. Len pre porovnanie, rozpočet BA na 1 rok je cca 500 miliónov €. To znamená, že štát bude musieť riešiť výpadok daní, prídu nové, či už vo forme prirážky za elektrinu, od prejdenej vzdialenosti (čo zase nie je veľmi fér, keďže Môžem jazdiť na Tesle so spotrebou 25kWh, alebo na elektrickom skútri so spotrebou 3kWh.) Už teraz v Nemecku pokiaľ človek nenabíja priamo doma sa čo sa týka nákladov na elektrinu do EV dostávajú na výšku nákladov spaľovacích áut. Za elektromobily sa neplatí kopa poplatkov. Zmena príde aj v poistení, kde poistiť elektromobil bude oveľa drahšie, keďže že drahší.
5) v roku 2030 chcú zakázať jazdu áut na spaľovací pohon v Nemecku a Británii, od 2035 v celej EU. Generačná obmena vozidiel trvá cca 20 rokov. Len v samotnom Nemecku je registrovaných 50 miliónov vozidiel. Ako sa nahradia? Za 9 rokov by sa malo vymeniť 50 miliónov vozidiel. Ale čo s tými miliónmi vozidiel čo ostanú a nebude sa dať s nimi jazdiť? Ide o neuveriteľné plýtvanie zdrojmi a vzácnymi. Ďalej si treba uvedomiť, že na EV treba viac materiálu, ako na bežné auto, ide o stovky kg. Ani Nemci nie sú tak bohatý, aby si kupovali autá za 30 000€. Podľa štatistík, cca 50% vozidiel v Nemecku sa predáva s cenou do 16 000€, cca 30% s cenou do 26 000€. Sme na začiatku. Za čo budú ľudia tie vozidlá kupovať? Dá im štát dotácia? OK, dá. Ale kde štát zoberie tie peniaze na tie dotácie? Prečo sa majú všetci skladať ľudom na EV? To nie je zrovna fér
6) chýbajúca infraštruktúra. Cca polovica ľudí v EU žije v mestách, to znamená, že každý druhý človek, by to nemal kde v meste nabíjať. Nie každý žije v rodinnom dome. Veľa zamestnávateľov dokonca nepodporuje chodenie autom do roboty. Keď sa zakazuje nabíjanie kolobežiek v robote, myslíte, že povolia nabíjanie EV? To asi ťažko. Parkovacie domy stoja peniaze a zaberajú priestor. Neviem ako inde, ale napríklad náklady na stavbu 1 podzemného poschodia sa rovnajú nákladom na stavbu 3-4 nadzemných poschodí. 3 podzemné podlažia sú prakticky 12 poschodový dom z finančného hľadiska. Tým, že nie je priestor, začne sa to stavať pod už existujúcimi stavbami, to bude ešte drahšie, keďže prekládky sietí, sanácia existujúcich stavieb a podobne. K tomu aj cena pozemkov. Potom otázka, kto si nechá podkopať panelák kvôli garáži s tým, že možno mu poškodia dom? Asi nikto. Na to nadväzuje potreba nových rozvodných sietí, trafostaních, nových elektrární a podobne. Ďalšie obrovské prachy navyše.
7) 7-8 mesiacov dokáže fungovať domácnosť v rodinnom dome. Že vraj. Ale treba sa pozrieť na to, ako. 2/3 strechy pokrytej solárnymi panelmi, niekde externá batéria, čo slúži na skladovanie elektrickej energie, konvertor, čo prepína, že ktorú elektrinu bude používať a podobne. To je len 1 rodinný dom. Neviem, či to ten elektro dad spomínal, ale dostal na to dotáciu a náklady aj po tej dotácii sa mu majú vrátiť za cca 10 rokov. Životnosť solárnych panelov je 10-15 rokov, životnosť batérie ako úložiska cca 10 rokov. To znamená že prakticky nič neušetrí, dokonca možno prerobí. Ale stále tu máme mestá? Je rozdiel, či na 100m2 strechy pri rodinnom dome máme 1 byt, v paneláku to je od 6-12 bez problémov, kľudne aj 20 už. Tam to nejde. Je tu aj nejaká estetika, kto sa chce pozerať na samé solárne panely? Asi nikto. Ďalšou vecou, mestá bojujú s prehrievaním a snažia sa ochladiť, snaha o zelené strechy, trávniky, stromy atď. Solárny panej to skôr zhoršuje. Proste je to fakt. Rodinný barak, no dajme tomu nejak, ale čo obytný dom? Nie je šanca.
8) fabriky a solárne panely, áno, ide je pekná, ale treba si uvedomiť, že Tesla si to vyrába, má to ako reklamu a im sa to oplatí. Čo ale ostatný? Proste tie firmy potrebujú stále napätie kvôli strojom a podobne. Taký VW si môže dať solárne panely na strechu, ale nakoniec to ani poriadne nebude vedieť využiť. To je ten problém.
9) tepelné elektrárne, či sa to ľudom páči, alebo nie, bude treba. Keďže solár, či vietor nevedia zabezpečiť trvalý výkon. Môžu fungovať ako doplnkové elektrárne, ale ako hlavný zdroj nie. Ak si to ešte k tomu prirátame, že pribudnú autá na nabíjanie, tak to nepôjde. Len pre porovnanie, to čo Jaslovské Bohunice vyrobia za rok, tak aby sme to nahradili zo solára (beriem to súhrn za rok, nie čo vyrobia denne), tak solárne panely by museli pokryť celú Podunajskú nížinu. To je šialenstvo. Pri veterných je to podobe. Na Slovenských reáliách 70% elektrickej energie vyrobenej zo soláru je vyrobených za mesiace cca máj-september, teda cca 4 mesiace. Zvyšných 8 mesiacov sa vyrobí zvyšok. Ak v júli berieme, že panel maká na 100%, v decembri-februári maká tak do 5%. To je problém. Ak raz potrebujem každý deň 1GW, tak ho potrebujem každý deň, nie že v júli mi dodajú 60GW a v decembri 0,01GW energie.
Odpovedať