Úspech Tesly je na začiatku roka 2023 nesporný, analytická spoločnosť JATO Dynamics ale upozorňuje, že najnovšie čísla je nutné chápať v kontexte toho, čo sa na trhu v skutočnosti deje. „Nárast počtu registrácií Modelu Y je možné do značnej miery vysvetliť nahromadenými objednávkami z predchádzajúcich mesiacov, ktoré nebolo možné dodať z dôvodu nedostatku komponentov v danom čase,“ pripomína Felipe Munoz, analytik JATO.
Zvýšenie výroby nemeckej továrne Tesly spolu s ustupujúcimi problémami v dodávateľských reťazcoch automobilke umožnil dodávať autá rýchlejším tempom a JATO odhaduje, že Model Y by sa mohol v tomto roku dostať medzi päť najpredávanejších európskych modelov.
Ak ostaneme pri elektromobiloch, je nutné zdôrazniť druhé miesto Modelu 3, háčik je akurát v tom, že jeho predaje sa medziročne prepadli až o 40 percent. Ďalšie dve miesta patria Volkswagenom ID.3 a ID.4, ešte viac ale zaujme deviata priečka patriaca čínskej novinke MG4. Jej úspech je pozoruhodný aj kvôli tomu, že je zatiaľ dostupná len na obmedzenom počte trhov, ale už za sebou nechala Renault Megane E-Tech, Škodu Enyaq ale i značky Nissan, Toyota či Ford.
V porovnaní s minulým rokom sa predalo o 33 percent viac batériových áut (celkovo 430 tisíc), to ale nie je spôsobené tým, že by sa nejako zvlášť zvýšila ich obľuba. Razantne totiž poskočili predaje všetkých osobných automobilov.
Európske predaje sa začínajú spamätávať
Aby sme boli konkrétni, do januára od konca marca 2023 sa predalo 3 220 806 áut, to je medziročný nárast o 17 percent a najviac od roku 2019. Až 86,6 percenta všetkých áut má spaľovací motor a stabilné boli dokonca i predaje plug-in hybridov (skoro 233 350 vozidiel). Tejto časti segmentu stále dominuje Ford Kuga a druhú i tretiu priečku drží Čína s modelmi Volvo XC60 a sesterským Lynk & Co 01.
Pri pohľade na tabuľku registrácií podľa značiek Európe jednoznačne dominuje Volkswagen. Jeho čísla za prvé tri mesiace medziročne poskočili o 25 percent. Druhá je Toyota (+ 19 %), tretí Peugeot (+ 9 %), štvrté Audi (+ 19 %) a Mercedes (+ 14 %). Tesla je v tomto rebríčku až na 19 mieste, medzi Fiatom a Nissanom.
Ako sme uviedli vyššie, Model Y nedominuje len elektromobilom, ale ovládol i predaj áut bez ohľadu na pohon. Zákazníci si zaregistrovali 71 683 vozidiel, čo je v porovnaní s minulým rokom nárast až o 173 percent. Špičku tabuľky ďalej stabilne ovláda Dacia Sandero (60 202 ks, + 27 %) a tretie miesto patrí Volkswagenu T-Roc (54 960 ks, + 50 %).
Vlani najpredávanejší automobil v Európe, Peugeot 208, je zatiaľ s 53 336 kusmi štvrtý (+ 3 %), predpokladá sa ale, že Stellantis čoskoro vyrieši problémy s dodávkami a auto ku koncu roka ešte zabojuje o najvyššie miesto.
Kým predaje väčšiny modelov v prvom kvartáli stúpali a automobilky môžu mať z dosiahnutých výsledkov radosť, v prípade Volkswagenu to tak úplne neplatí. Niekdajší premiant a miláčik európskych motoristov – Golf – sa síce udržal v prvej desiatke, ale jeho hviezda stále padá, a ako jediný zaznamenal prepad predajov o 8 percent.
zdroj: JATO Dynamics