Hodnota Toyoty stúpla o 23% na takmer 65 miliár dolárov
Podľa najnovšej správy *Automotive Industry 2025* poprednej poradenskej spoločnosti Brand Finance je najhodnotnejšou automobilovou značkou na svete Toyota. Prekonala Mercedes-Benz a Teslu. Hodnota značky Toyota vzrástla o 23 % na 64,7 miliardy USD vďaka silným predajom a strategickému zameraniu na hybridné vozidlá. Zatiaľ čo mnohé značky zápasia s pomalším prechodom na plne elektrické vozidlá (EV), Toyota oslovila spotrebiteľov hybridmi, ktoré ponúkajú úsporu paliva bez výziev spojených s infraštruktúrou pre EV. Schopnosť optimalizovať výrobu a udržať ziskovosť napriek rastúcim nákladom na materiály upevnila jej vedúce postavenie. Významný podiel na raste má aj riadenie dodávateľského reťazca založené na umelej inteligencii a silný produktový mix.
Tesla padla až o 26 % na 43 miliárd dolárov. Stále úctihodná pozícia
Hodnota značky Tesla klesla o 26 % na 43,0 miliardy USD, čo ju posunulo na tretie miesto v rebríčku. Tento pokles je spôsobený nesplnenými očakávaniami príjmov, zvýšenou konkurenciou v sektore elektromobilov a znižovaním cien na kľúčových trhoch, najmä v Číne. Značka čelí aj politickým výzvam, vrátane očakávaného zrušenia dotácií na elektromobily v USA pod vedením Trumpovej administratívy.
Hodnota značky Mercedes-Benz taktiež klesla, a to o 11 % na 53,0 miliardy USD. Nemecká automobilka nesplnila očakávania príjmov a dvakrát v roku 2024 revidovala prognózy ziskovosti, keďže spomalenie čínskeho trhu ovplyvnilo jej celkový finančný výkon.
Skokan roka je Ferrari. Hodnota talianom stúpla o 36 %
Ferrari je najrýchlejšie rastúcou značkou v automobilovom sektore, s nárastom hodnoty o 36 % na 14,4 miliardy USD. Stratégia značky, ktorá stavia na exkluzivite, modeloch s vysokými maržami a silnom globálnom dopyte, prispela k jej úspechu. Ferrari posilňuje vplyv prostredníctvom prominentných partnerstiev vo Formule 1, prémiových lifestylových spoluprác a zamerania sa na hybridnú technológiu v rámci prechodu na uhlíkovú neutralitu do roku 2030. Významným faktorom úspechu je aj vedenie spoločnosti, pričom generálny riaditeľ Benedetto Vigna sa umiestnil na 4. mieste v rebríčku *Brand Guardianship Index*, čo z neho robí najvyššie hodnoteného CEO v automobilovom sektore. Ferrari sa strategicky vyhýba prílišnej závislosti od čínskeho trhu, tam obmedzilo podiel na 10 % z celkového predaja, čím si zachováva silnú ziskovosť aj v čase hospodárskeho poklesu.
Rebríček 10 najhodnotnenjších automobiliek sveta pre rok 2025
BMW stúpa na 4. miesto, Porsche klesá na 5. priečku
BMW (rast o 4 % na 42,5 miliardy USD) sa posunulo o miesto vyššie na 4. priečku. Jeho rast podporuje expanzia s elektromobilmi. Silný rast predaja batériových elektromobilov (BEV) a rozšírená produktová ponuka pomohli udržať rast aj napriek výzvam v širšom trhu. BMW sa podarilo zvýšiť dodávky vo väčšine kľúčových regiónov.
Porsche (pokles o 5 % na 41,4 miliardy USD) padlo na 5. miesto, pričom pokles hodnoty značky je spôsobený najmä slabším dopytom v Číne. Napriek silnému rastu predaja v Európe a stabilným výsledkom v Severnej Amerike, pokles v najväčšom ázijskom trhu ovplyvnil celkový výkon. Porsche naďalej uprednostňuje stratégiu predaja zameranú na hodnotu značky, pričom kladie dôraz na dlhodobú hodnotu značky pred agresívnym rastom objemu predaja.
Spodná polovica prvej desiatky zostáva nezmenená, pričom všetky značky zaznamenali rast hodnoty značky s výnimkou Volkswagenu. Volkswagen (pokles o 7 % na 31,4 miliardy USD) si udržal 6. miesto aj napriek poklesu, zatiaľ čo Honda (nárast o 9 % na 28,3 miliardy USD) nasleduje na 7. priečke. Hyundai (nárast o 15 % na 26,4 miliardy USD) na 8. mieste a Ford (nárast o 10 % na 22,9 miliardy USD) profitovali zo silného výkonu na kľúčových trhoch. Audi uzatvára top 10, pričom jeho hodnota značky vzrástla o 17 % na 16,9 miliardy USD.
Rozdelenie hodnoty automobilových značiek podľa krajín ktorým prislúchajú
Automobilový priemysel sa nachádza na križovatke
Alex Haigh, výkonný riaditeľ pre Áziu a Pacifik, uviedol: „Automobilový priemysel sa nachádza na križovatke. Celosvetový predaj elektromobilov síce stále rastie, no tempo sa na kľúčových trhoch, ako sú USA a Európa spomalilo. Politická neistota, meniace sa regulácie a výzvy v dodávateľských reťazcoch menia stratégie v celom odvetví. Medzitým Čína sa stala najväčším svetovým exportérom automobilov, pričom využíva dominanciu v oblasti výroby batérií pre EV a cenovo konkurencieschopné modely na získanie trhového podielu. Tradiční výrobcovia musia nájsť rovnováhu medzi udržaním ziskovosti dnes a investovaním do technológií, ktoré budú formovať budúcnosť mobility.“
Spoločnosť Brand Finance tiež zverejnila nový výskum o sektore automobilových komponentov, ktorý čelí prepúšťaniu a nedostatku polovodičov. Bosch si udržal pozíciu najhodnotnejšej značky s hodnotou 7,3 miliardy USD. Spoločnosť sa zameriava na inteligentné technológie pneumatík, štandardizáciu automobilových čipov a regionálnu expanziu v Indii.
Zdroj: Brand Finance Automotive report 2025
Hodnota 10 najväčších automotive firiem pre rok 2025