Skoro celú dekádu si majitelia elektromobilov dokázali skracovať čas strávený na nabíjacích staniciach od Tesly v horúcich dňoch. Tento trik bol obzvlášť účinný na starších nabíjačkách typu V2. Spočíval v tom, že ste okolo rukoväte nabíjacieho kábla obtočili uterák alebo látku namočenú v studenej vode. Prečo tento jednoduchý spôsob zrýchlenia nabíjania fungoval?
Princíp triku
Nabíjačky od Tesly sú vybavené rôznymi senzormi, ktoré monitorujú parametre ako teplota, prúd a napätie, aby zabezpečili jej optimálny chod. Pri starších modeloch staníc V2 sú teplotné senzory integrované v rukovätiach nabíjacích káblov. Nabíjačka môže znížit dodávaný výkon ak vyhodnotí, že teplota presiahla určitú hranicu. Omotaním studenej látky sa však senzory oklamali a stanica dostávala falošné informácie o teplote, ktorá bola nižšia než v skutočnosti. Tým pokračovala v dodávaní plného výkonu do automobilu aj v prípadoch, kedy by inak znížila výkon na základe reálnych teplotných údajov.
Prečo bol trik nebezpečný?
Trik bol síce účinný, no zároveň riskantný, pretože manipuloval s údajmi teplotných senzorov, ktoré následne poskytovali nabíjacej stanici nesprávne informácie, čím ovplyvňovali jej činnosť. Hoci na to upozorňovalo viacero zdrojov, Tesla sa k tomu dlhodobo nevyjadrovala. Až nedávno na sociálnej sieti oznámila, že tento trik v skutočnosti nefunguje a nemá vplyv na rýchlosť nabíjania, pričom vyzvala ľudí, aby ho prestali používať. Zároveň upozornila na možné riziko prehriatia alebo poškodenia nabíjacieho zariadenia.
Mnoho ľudí však reagovalo opačným tvrdením a obhajovalo účinnosť tohto triku. Takže kto má pravdu? Momentálne je to Tesla, pretože hoci tento trik kedysi fungoval, automobilka tomu urobila koniec!
Riešenie nie je vôbec ideálne
Podľa dostupných informácií Tesla pravdepodobne upravila spôsob, akým interpretuje a vyhodnocuje dáta zo senzorov, len pred niekoľkými týždňami. Táto zmena spôsobila, že efektívny trik s mokrou látkou sa stal bezcenným. S touto úpravou však prichádza aj nepríjemné obmedzenie. Nabíjacie stanice sa teraz môžu kvôli novému vyhodnocovaniu dát zo senzorov prepínať na pomalšie nabíjanie oveľa skôr.
Jediný spôsob, ako toto obmedzenie obísť, je odpojiť sa a pripojiť sa na inú nabíjaciu stanicu. Ideálne je však využívať novšie nabíjacie body, než sú V2, ktoré majú aktívne chladené káble, kde tento trik nemá žiadny efekt.
Zdroj: InsideEVs, depositphotos