Len v prípade 1,5 % batériových elektromobilov a 5,7 % plug-in hybridov klesla kapacita batérie pod 80 %

Odborníci z AURES Holdings podrobne preverili celkom 1 672 batériových elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Výsledky testovania ukázali, že stav batérií týchto vozidiel je výrazne lepší, než sa očakávalo. „Spolu sme otestovali takmer dvetisíc vozidiel s priemerným počtom najazdených kilometrov 63 300. Ich akumulátory dosahovali priemernú kapacitu 92,62 percenta, čo je excelentné. Aj elektrické vozidlo s najväčším počtom najazdených kilometrov, konkrétne 375-tisíc, malo stav batérie na úrovni 87,5 percenta. Pri hybride s 221-tisíc kilometrami na odometri bola kapacita batérie diagnostikovaná na 82,4 percenta,“ vysvetľuje Petr Vaněček, generálny riaditeľ AURES Holdings.
Tieto zistenia poukazujú na to, že záujemcovia o kúpu elektro alebo hybridného vozidla môžu bez obáv siahať aj po starších modeloch s vyšším počtom najazdených kilometrov. Výrobcovia automobilov zvyčajne zaručujú životnosť batérie až osem rokov alebo 160 000 kilometrov, počas ktorých by kapacita batérie nemala klesnúť pod 70 percent. Avšak záruka na batérie môže byť podmienená pravidelnými kontrolami v autorizovaných servisoch a splnením ďalších požiadaviek. „Preto v AAA AUTO zaručenú továrenskú záruku uvádzame iba v prípade, že sme jej platnosť mohli overiť priamo u výrobcu,“ dodáva Vaněček. „Stanovili sme si limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity batérie, ktorý spĺňa drvivá väčšina testovaných vozidiel.“

Aviloo v AAA AUTO začali používať v januári 2023

Prvú tisícku vozidiel testovali 19 mesiacov, avšak s rastúcou ponukou elektromobilov dokázali ďalšie takmer tisíc vozidiel otestovať za osem mesiacov. „Len málo vozidiel malo stav batérie SoH pod 80 percent. Išlo o 25 BEV a 18 PHEV z celkového počtu 315 testovaných plug-in hybridov. Aj keď vozidlo niekedy kúpime, ak je celkovo vo výbornom stave a za zaujímavú cenu, takéto prípady sú skôr výnimkou,“ vysvetľuje Vaněček.

Pri plug-in hybridoch sa zistilo, že niektoré s vyše 100-tisíc najazdenými kilometrami mali stav batérie blízky 100 percentám. „Pravdepodobne ich majitelia využívali vozidlá hlavne s bežnými spaľovacími motormi a nevyužívali možnosť externého nabíjania, čo je časté pri služobných autách, takže batéria sa takmer neopotrebovala,“ približuje Vaněček.
 
Tieto zistenia potvrdzujú, že elektromobily sú konkurencieschopné a majú nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi, ako ukazuje aj nedávny výskum britského ministerstva dopravy.

zdroj: AAA Auto