SEAT Ibiza je zabehnutým mestským hatchbackom s bohatou históriou a pevným miestom na trhu. Za roky pôsobenia si Ibiza vybudovala skupinu priaznivcov a rozhodne sa dnes nedá považovať len za orezané „španielske Polo“ s výhodnejšou cenou. Testoval som verziu Ibiza FR Black Limited s benzínovým motorom 1.0 TSI naladeným na 70 kW (95 k).
Otázky a odpovede:
1. Vie auto zrýchľovať aj v prudšom kopci? Povedzme pri 2500 ot./min.?
Áno, vie, len už cítiť, že sa dostáva na hranicu svojich možností. A aj keď sa mu už v niektorých momentoch zrýchľovať veľmi nechce, minimálne nespomaľuje. Pri tempe 90 km/h točí 2000 otáčok (V.), ak však podradíte o stupeň nižšie, otáčky vyletia na 2550 ot./min. a malý trojvalec nič nezastaví (statický vrchol krútiaceho momentu je k dispozícii v rozsahu 2000 – 3500 ot./min.). Limitom tejto výkonovej verzie je aj menšie turbodúchadlo, takže zospodu síce zaberie pekne, ale pri nárokoch na vyššiu dynamiku v otáčkach ho musí elektronika obtokovým ventilom skôr regulovať. Napriek tomu vie byť Ibiza s týmto motorom pekne agilným autom (pohotovostná hmotnosť 1129 kg). Aby som to zhrnul, do kopcov rozhodne netreba jazdiť dvojkou, naopak, aj napriek nezmyselne „dlhej“ prevodovke (najmä prvé tri prevodové stupne) si aj v kopcoch krásne vystačí s podradením do štvorky. A ak aj treba podradiť do trojky, Ibiza je s ňou rýchla až, až.
Limitom trojvalca 1.0 TSI je aj plastové sacie potrubie. Rýchlejšej reakcii na plynový pedál prospieva vodný medzichladič stláčaného vzduchu. Výkon 95 k testovanej Ibize na bežné jazdenie s prehľadom stačí.
2. Ako svietia jej FullLED svetlá v noci?
Výborne. Kužeľ stretávacích svetiel je príjemne široký a diaľkové LED svetlá svietia sýto a poriadne do diaľky. Renault Clio aj Captur svietia slabšie, najmä v režime diaľkových svetiel. Ak by som za niečo odporúčal priplatiť si, boli by to práve tieto Full LED svetlá.
Výkon Full LED svetlometov je výborný, v režime stretávacích, aj diaľkových svetiel.
3. Stačia Ibize zadné bubnové brzdy?
Nad bubnovými brzdami sa často mnohí pozastavujú, no pre auto ako toto, myslím, úplne stačia. Pri súčasnej kvalite brzdových obložení a kotúčov je navyše výhodou bubnových bŕzd ich vysoká životnosť (najmä pri defenzívnejšom jazdnom štýle). Navyše sú menej náchylné na vonkajšie nečistoty. Pri tejto verzii sú skôr limitujúce malé predné kotúče (ø 256 x 22 mm). Ak si zvolíte silnejšiu verziu 1.0 TSI 115 (85 kW/115 k), automaticky k nej dostanete predné kotúče s rozmermi ø 276 x 24 mm + zadné plné kotúče ø 230 x 9 mm, čo sú už predsa len brzdy s väčšou tepelnou kapacitou. Dávkovanie brzdného účinku je inak na testovanej Ibize bez pripomienok, akceptovateľné sú aj zásahy stabilizačného systému (práca ABS s bubnovými brzdami niekedy nie je tak plynulá ako pri kotúčových brzdách).
Zadných bubnových bŕzd sa nebojte, spoza volantu rozdiel medzi bubnami a kotúčmi vzadu ani nezistíte.
4. Ako si podvozok rozumie s 18-palcovými kolesami?
Úprimne? Volil by som menšie disky. Vzhľad týchto je síce parádny, ale pneumatiky Continental ContiSportContact 215/40 R 18 toho veľa na rozbitých cestách „nepochytajú“ a všetko musia na svojich ramenách niesť tlmiče. Na sérii nerovností je cítiť, že práve tie už toho občas majú plné zuby. Kolesá si skrátka radi odskočia a auto sa roztancuje. Na normálnych povrchoch je však priľnavosť pneumatík výborná a najmä predná náprava drží ako pribitá. O to väčšie nároky však zostávajú na vonkajšom zadnom kolese, ktoré sa zásluhou komfortného podvozku rado stavia na vonkajšiu hranu a stráca priľnavosť. Na druhej strane, veľká pochvala za odhlučnenie podvozka na nerovnostiach. Nebúcha, netlčie, ani nepôsobí dojmom, že auto na ceste trpí. Na diaľnici však široké pneumatiky s profilovým číslom 40 poriadne hučia.
Pre lepšiu akustiku a viac stability na rozbitých povrchoch by to chcelo paradoxne kolesá s menšími diskami.
5. Zvláda Ibiza diaľničnú jazdu?
Na diaľnici je v takto obutej Ibize relatívne veľký hluk. Široké pneumatiky fyziku neoklamú, takže sa prejavovali podobne ako na Cliu týždeň predtým, proste hukot štartujúcej stíhačky. Na menších diskoch bude auto určite tichšie. Na druhej strane to neznamená, že sa v aute neviete na diaľnici rozprávať. Nie je to nič strašné, len skrátka podvedome tušíte, že za zhoršenou akustikou stoja práve veľké kolesá. Motor je tichučký a vôbec ho nepočuť, pri tempe 130 km/h točí rovných 3000 ot./min. (V.).
6. Počíta v budúcnosti automobilka opäť aj s motorom 1.5 TSI?
Napriek tomu, že sa pre takto motorizovanú Ibizu v nedávnej minulosti rozhodlo relatívne málo zákazníkov a na určitý čas vypadla z ponuky, od modelového roka 2021 (v predaji od leta 2020) sa Seat Ibiza 1.5 TSI (110 kW/150 k) opäť vráti do ponuky. Tentoraz však nie s manuálnou prevodovkou, ale v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou DSG.