Ešte pár slov predsa len venujem inovácii, ktorá k spaľovaciemu motoru 1,4 BoosterJet pridala integrovaný štartér-generátor a zdalo sa nám, že túto technickú úlohu zvládla automobilka veľmi slušne. Vrcholný výkon samotného motora síce nepatrne klesol zo 103 kW (140 k) na 95 kW (129 k), ale pri jazde mu hoci mierne, ale statočne pomáha malý elektro-motor-generátor. Ako sa to prejavilo na spotrebe – tam smerovali aj vaše otázky. Hneď tá prvá:
1. Aká je spotreba pri bežnej jazde, jazde v hornatých oblastiach, jazda po diaľnici pri 130, 150 km (u nás také diaľnice nemáme, asi nebudete testovať v nemeckú) nedá sa ani krátkodobý test, koľko ukazuje palubovka spotrebu pri 150. Zaujímala by ma hlavne spotreba v meste.
Vitara získala s mild-hybridným systémom nenápadného pomocníka, ktorý zaberá len vo chvíľach zvýšenej záťaže – vodič o tom absolútne netuší. Naše meranie spotreby potvrdilo, že sľubovaná úspora paliva (a isto adekvátne aj emisií) je skutočne na úrovni jedného litra. Kým nehybridná Vatara s pohonom všetkých kolies mala uvádzanú aj nameranú spotrebu 7,4, hybridná reálne potvrdených 6,4 l/100 km (rozpätie WLTP 6,2 – 6,4 l/100km).
K tým diaľniciam nebudem uvádzať presné čísla rýchlosti, ale pri vytrvalom rovnomernom zrýchlenom tempe v bezpokutovom pásme je to 8,2 l / 100 km. No a v meste – to je vždy otázka premávky, ale práve tu si hybrid na seba zarába – je možné jazdiť za dobrých okolností aj za 6 litrov.
2. Stále ještě má tato Vitara přepínání funkcí palubního počítače vyřešeno pomocí "tyčky" trčící z palubní desky nebo už u Suzuki konečně vymysleli něco inteligentnějšího? :-)
Toto je niečo, čo stále u nás vyvoláva úsmev – Mišo sa veľmi rehotal, lebo vraj, keď sa ako malý chlapec začal o autá zaujímať, paličky trčiace z medzikružia budíkov pomaly začali opúšťať palubné dosky. Ani my sme si nemohli odpustiť štipľavé poznámky smerom k tyčinke ovládajúcej palubný počítač, no žiaľ, ešte otravnejšie sú okná, ktoré nemajú automatický dobeh – teda okrem vodičovho. V tomto by už mohla byť automobilka trochu ústretovejšia.
3. Změnila se nějak maximální hmotnost návěsu (bržděný/nebržděný) oproti vezi s klasickou 1.4?
Nie, nezmenila. Pre brzdený i nebrzdený príves zostali maximálne hmotnosti rovnaké. 1200/400kg. Keď nad tým dodatočne premýšľam, vlastne na to nie je ani žiaden dôvod – konštrukčne z hľadiska karosérie sa auto absolútne nemenilo, stúpla mu síce vlastná hmotnosť o nejakých 35 kilogramov, to je pravda, ale zase vyšší je aj krútiaci moment. Možno to nie je úplne dobrá technická argumentácia, ale mne to stačí, aby som chápal, že limity pre prívesy sú rovnaké ako v prípade nehybridnej Vitary.
4. Je možné tento hybrid provozovat i s baterií 48V, u které bude její kapacita velmi nízká (myslím tím tak po 10 a více letech, kdy bude kapacita 48V aku. třeba jen na 30% jmenovité hodnoty)?
Tak toto je niečo, čo sme za týždeň fakt nezistili. A úprimne, ani oficiálna odpoveď oficiálneho zástupcu značky nie je celkom taká, akú by ste si predstavovali – toto sú veci ktoré sa ukážu až v reálnych podmienkach života. Ale tu je stanovisko importéra:
Na túto otázku nemáme presnú odpoveď a ani podklady. Jediné, čo vieme s istotou povedať je, že ak dôjde k úplnému vybitiu 48V Li-Ion batérie v systéme SHVS, je nevyhnutná jej výmena za novú, a to z dôvodu konštrukcie 48V systému.
Tak, z tohto nie som veľmi múdry, ale desať rokov je fakt dosť dlhá doba, takže možno by som sa nezdráhal tú malú baterečku vo Vitare vymeniť. Niečo mi hovorí, že horšie to bude v prípade elektromobilov, ale to teraz nerozoberajme.
5. Kedy bude s automatom ?
Keď sme sa na to pýtali importéra, koronapandémia ešte len naberala na otáčkach a pôvodný odhad bol, že automat príde na jeseň. Ale ktovie teraz, čo vlastne bude.
Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet hybrid 4WD 95 kW M6 Elegance |
Dacia Duster 1,33 TCE 96 kW 4x4 M6 Prestige |
|
základný model | 17 190 € (Vitara 1,4 BoosterJet 103 kW M6 Premium) |
9 990 € (Duster 1,0 TCE 74 kW M5 Access) |
adekvátny model | 21 850 € (Vitara 1,4 BoosterJet hybrid 4WD 95 kW M6 Elegance) |
17 690 € (Duster 1,33 TCE 96 kW 4x4 M6 Prestige) |
adekvátna výbava | predné a zadné PDC, alarm, bezkľúčový vstup, automatická klimatizácia, zadná kamera, navigácia, adaptívny tempomat, 17-palcové disky, LED svetlá, zatmavené zadné sklá, vyhrievané predné sedadlá | v sérii: 17-palcové disky, tempomat, zatmavené zadné sklá, manuálna klimatizácia, zadná kamera, zadné PDC, navigácia za príplatok: automatická klimatizácia 300 €, bezkľúčový vstup 200 €, vyhrievané predné sedadlá 200 € |
výsledná cena | 21 850 € | 18 390 € |
Hyundai Kona hybrid 1,6 HEV 104 kW A6 Family |
Kia Niro hybrid 1,6 GDI 104 kW A6 Gold |
|
základný model | 23 490 € (Kona hybrid 1,6 HEV 104 kW A6 Family) |
27 190 € (Niro hybrid 1,6 GDI 104 kW A6 Gold) |
adekvátny model | 23 490 € (Kona hybrid 1,6 HEV 104 kW A6 Family) |
27 190 € (Niro hybrid 1,6 GDI 104 kW A6 Gold) |
adekvátna výbava | v sérii: 16-palcové disky, vyhrievanie predných sedadiel a volantu, zatmavené zadné sklá, DAB rádio, zadná kamera, automatická klimatizácia, tempomat, predné a zadné PDC za príplatok: LED svetlá 900 €, bezkľúčový vstup s alarmom 400 € |
v sérii: 16-palcové disky, alarm, adaptívny tempomat, predné a zadné PDC, dvojzónová automatická klimatizácia, zadná kamera, vyhrievané predné sedadlá, vyhrievaný volant, navigácia, DAB rádio za príplatok: Gold pack s LED svetlami a zatmavenými zadnými sklami abezkľúčovým vstupom a 18-palcovými diskami 1 690 € |
výsledná cena | 24 790 € | 28 880 € |