Odpovede na otázky čitateľov
1. Aká by bola spotreba na užších pneumatikách?
Otázka okolo rozmerov kolies na autách a ich vplyve na spotrebu a jazdné vlastnosti je veľmi obsiahla a často sa nedá zovšeobecňovať. Vždy záleží na konkrétnom aute, ak by som to však mal stručne zhrnúť, na základných pneumatikách 195/65 R 15 či 205/55 R 16 by auto samozrejme „žralo“ menej. Nejde len o menšiu styčnú plochu pneumatiky a jej menšie valivé trenie, ale aj menší gyroskopický efekt vyplývajúci z nižšej hmotnosti celého kolesa. Ukazuje sa, že čím väčší disk, tým vyššia hmotnosť samotného kolesa. Na jeho roztočenie preto potrebuje motor viac energie, spolu s tým prichádzajú aj väčšie nároky na brzdy, silentbloky náprav a pod. O koľko úspornejšia by však bola testovaná Toyota na užších kolesách, neviem. Fabrika uvádza rozptyl kombinovanej spotreby v rozsahu 0,4 l/100 km, práve ten, okrem iného, zohľadňuje aj rozdielne obutie jednotlivých verzií.
Testovaná Toyota Corolla jazdila na pneumatikách Falken ZIEX ZE914 225/40 R 18.
2. Čo urobí nový benzín E10 so vstrekovaním a časticovým filtrom?
Toyota tvrdí, že jej motory aj emisné systémy sú prispôsobené na trvalé spaľovanie benzínu E10 a nie je ohrozená ani ich životnosť. Benzínové filtre pevných častíc sa vypaľujú kontinuálne a údajne sú postavené tak, aby si poradili aj s prevádzkou pri častom vypínaní motora. Na druhej strane, nič iné vám žiadny výrobca nikdy nebude tvrdiť a aj Toyota už v minulosti predviedla pár konštrukčných zakopnutí. Hybridné systémy však vyvíja najdlhšie na trhu a tak by som mal tendenciu jej vyjadreniam v tomto prípade veriť.
3. Je tento model športový len vizuálne alebo aj po technickej stránke (motor, podvozok, prevodovka)?
Ajaj, dostávame sa na tenký ľad. Úprimne? Po stránke naladenia podvozku je to poriadne hravý dravec a jazdí úžasne. Ale jeho vlastnosti na hrane sú trochu špecifické a treba si na ne zvyknúť. Na rozdiel od benzínových hatchbackov totiž v hybridnej Toyote vozíte za zadkom 30 modulov Ni-Mh akumulátora s napätím 216 V (pozor, je to úplne iná baterka ako 207,2 V Li-ion baterka s 56 článkami vo verzii 1.8 Hybrid), čo posúva ťažisko auta dozadu a mení jeho moment stáčania okolo zvislej osi. Výsledkom je dobrá priľnavosť a neutralita po hranu a nečakaná pretáčavosť za ňou. Elektronika to vždy stihne podchytiť, ale keď na to nie ste pripravení, od stresu sa spotíte až na zadku. Ak to s volantom viete a máte cit pre prľnavosť, viete to krásne využívať a s hybridnou Toyotou sa zabavíte viac, než s konvenčným hatchbackom. Čo sa týka motora M20A-FXS, je to vzorný ťahúň s prekvapujúco vysokozdvihovou charakteristikou (80,5 x 97,6 mm) a priamym aj nepriamym vstrekovaním, ktorý vie v kombinácii so synchrónnym elektromotorom naladeným na 80 kW a 202 Nm (v slabšej verzii 1.8 Hybrid 2ZR-FXE má 52 kW a 163 Nm) poriadne zabrať. Prepne sa pritom do Ottovho cyklu, takže sa v tomto režime dokáže aj poriadne „napiť“. Škoda len, že celý dojem športovosti riedi elektronicky riadená e-CVT prevodovka (ide o planétovú „skriňu“), ktorá vás oberá o pocit mechanického prepojenia medzi plynovým pedálom a prednými kolesami. Pozrite, dynamika toho auta je úžasná, reakcie na plyn relatívne pohotové a v súčinnosti s dobre naladenou stabilizáciou vie byť s hybridnou Toyotou rýchly takmer každý vodič. Proste šliape na plyn a točí volantom, o zvyšok sa stará auto. Ak však hľadáte chirurgický stroj, pri ktorom si pomocou presne dávkovaného plynu počas jazdy na hrane prerozdeľujete hmotnosť medzi jednotlivými kolesami, tak na hybridnú Corollu zabudnite. A je jedno, či má v rodnom liste napísané GR Sport, Force Dynamic či nejakú inú marketingovú frázu, hlboko v sebe totiž stále ukrýva svoju „zelenú“ podstatu.
Prevodovka e-CVT je v skutočnosti planétový automat. Jej obsluha je komfortná, ale na presné rezanie zákrut s ňou zabudnite.
4. Aká je reálna spotreba na diaľnici?
Mne si na diaľničnom úseku dlhom 70 km (Hronský Beňadik – Banská Bystrica) Toyota pri stálom tempe 130 km/h vzala 6,5 – 6,7 l/100 km (pri 2100 – 2200 ot./min.). Ale veľmi záleží na profile trasy a aktuálnom vetre, pri tempe 110 km/h napríklad točí len 1500 ot./min., keď sa však Corolla dostala do diaľničného stúpania, motor vyhnala na 3300 otáčok, čo sa okamžite prejavilo na spotrebe. S otáčkami sa e-CVT hrá aj pri protivetre, takže aj môj údaj 6,6 l/100 km berte len ako orientačný. Hluk v kabíne je aj pri tempe 130 km/h minimálny, motor počuť až v momente, keď ho prevodovka začne točiť vysoko nad hranicu 2500 otáčok.