Aby sme si rozumeli, na tomto aute nájdete viacero vecí, ktoré už navoňaná konkurencia rieši inak, „modernejšie“, veselšie, ale tu na tom evidentne nezáleží. Veď si len vezmime dizajn – je tvorený úplne klasickými konzervatívnymi detailmi. Aj keď predné aj zadné svetlá majú samozrejme LED techniku, tie predné okrem automatického prepínania nič iné nerobia, smerovky sa nezabávajú tancovaním okolo rohov karosérie – sú v nich dokonca vláknové žiarovky. No a čo? Keď je niekto po brucho v blate, na pekných svetielkach prd záleží. A do toho blata, respektíve vody sa LC pokojne položí až do hĺbky 70 centimetrov.
Inak auto pôsobí mohutnejšie, ako vlastne je – lebo na dĺžku má „len“ 484, čo by som nepovedal, lebo vysoká maska mu dodáva ohromnú vážnosť predátora, pričom rázvor je veľmi rozumných 279 – viac by už bolo veľkým handicapom pre jazdu v teréne.
Nový Land Cruiser má vylepšený motor s objemom 2,8 litra má o 20 kW (27k) viac teda 150 kW (204 k) pri 3 000 – 3 400 ot./min, krútiaci moment je vyšší o 50 Nm, teda má rovných 500 Nm pri 1 600 – 2 800 otáčkach. Spolu so šesťstupňovou automatickou prevodovkou zrýchli na stovku za 9,9 s (o 3 s lepšie oproti predchodcovi). Pozor, to sa rozbieha 2 a štvrť tony železa a trochu mäsa. Bez zaujímavosti nie je ani schopnosť ťahať príves a to až do 3 000 kg!
Objemný batožinový priestor pojme 640 litrov nákladu – ak v ňom nie sú umiestnené sedadlá tretieho radu (480 l).
Samozrejme, že nový Land Cruiser prináša aj množstvo vynovených bezpečnostných systémov, no vzhľadom na jeho zálesácky charakter to s nimi veľmi nepreháňa a ani ich fungovanie nie je celkom na vrchole techniky – napríklad adaptívny tempomat nevie zastaviť a rozbehnúť sa a systém upozornenia na opustenia jazdného pruhu nedrží auto v strede, ale ak sa dostane k čiare, ako správny tank pribrzdí pás teda koleso na správnej strane, čím sa auto trochu vráti späť, ale ďalej už musí konať vodič.
Zato systémov do nepohody má toľko, že som po čase opäť začal študovať návod na použitie. Teda, nie žeby som nevedel jazdiť v teréne bez toho, aby som autu pred blatom povedal, že ideme do blata, ale už samotný redukčný prevod a uzávierka stredového diferenciálu sú veci, ktoré sa bežne nevidia. K tomu možnosť zdvihnúť podvozok alebo napríklad nastaviť rýchlosť pohybu v teréne sú veci, ktorými sa dá celkom slušne zabávať. Auto si však aj podľa vlastného uváženia poradí so všetkými bežnými situáciami – ak teda niekto neplánuje fakt ísť na Dakar alebo rovno na sopku Eyjafjallajökull. A dokonca nebál by som sa ani tam.
A čo za to?
Kŕmiť dinosaura nie je také jednoduché. Spotrebu katalóg uvádza v rozpätí 9,1 – 10,3 a dohodnime sa, že ľahkou nohou sa do týchto čísel dá tesne zmestiť – no pri vytrvalej jazde po diaľnici si z čísla rýchlosti pokojne škrtajte nulu a máte aktuálnu spotrebu... (13 – 14) Zato cena auta ma celkom príjemne prekvapila a nadýchol som sa na väčšie číslo, ako stojí naše LC - 64 490 € v najvyššej výbave Executive.
Tak čo vy naňho poviete? Čo by ste chceli vedieť? Pýtajte sa v diskusii, prípadne mi dajte vedieť, čo si mám všimnúť.