Automobilka Nissan rozhodne nemá šťastné obdobie, a tak nemožno ani očakávať, že by momentálne chŕlila nové typy a modely ako na bežiacom páse. A úprimne, istú zdržanlivosť vidieť aj na X-Traili, o ktorom by som teraz mohol dlhšie písať, čo stratil, čo nemá a o čo čoskoro príde, ako o tom, čím všetkým by mohol ohúriť záujemcov o poctivé SUV. Dizajn si poobzerajte sami - nie je vyzývavý ani taký originálny (ako povedzme Juke) a po technickej stránke sa z jeho ponuky postupne vytrácajú motory aj prvky výbavy. Mám taký pocit, že sme zachytili jeho valčík na rozlúčku, po ktorom určite príde nová generácia, lebo X-Trail si to už aj zaslúži.
Exteriér teda určite nie je extravagantný, interiér však špeciálne v nami testovanej verzii s dvojfarebnou kožou všade, kde oko dovidí a ruka či noha dočiahne, je veľmi príjemný na dotyk aj na pohľad. Čo na tom, že v tomto aute chýba množstvo digitálnych súčastí, ktorými nás ohurujú všetci výrobcovia - od digitálneho prístrojového štítu cez dotykový všemúdry displej až po mnohofarebné ambientné osvetlenie? Ja som dokonca rád, že si drvivú väčšinu funkcií môžem zapnúť tlačidlami, ktorými je interiér posiaty od stredovej konzoly až po skrytý priestor pod volantom kdesi pred kolenom - teda tu by už naozaj nemuseli byť až tak hlboko.
Skôr ma mrzí, že v našej kombinácií sa už nedá doplniť do výbavy napríklad bezpečnostný balík ProPilot, lebo akokoľvek mám rád tlačidlá, adaptívny tempomat využívam tiež rád. PrioPIot je však spojený len s naftovým motorom 1,7 l a automatickou CVT prevodovkou XTRONIC, a toto všetko už z aktuálnej ponuky postupne vypadáva. Čoskoro nám teda zostane len dvojspojka DCT, pohon prednej nápravy a motor 1,33, ktorý je produktom vývoja "Rencedes"a je oprávnene považovaný za veľmi dobrý motor, dokonca pozoruhodné sú aj jeho parametre - výkon 117 kW (270 Nm). Musím však priznať, že pri vyššej záťaži vreští, ako keď mačke stupíte na chvost - ani sa mu nečudujem. Utiahnuť takéto auto nie je maličkosť. Zato potešil ma celkom milou spotrebou na našom okruhu 7,0l/100 km, čím o liter prekonal výrobcov priemer WLTP.
Ešte doplním cenu - Nissan X-Trail vo výbave Tekna a neveľkým benzínovým motorom sa začína na sume 30 390 €, my máme 800 eurovú farbu a 600 eurové dvojfarebné kožené sedadlá - spolu teda 31 790 €. Cenou je niekde v strede aktuálne ponuky na trhu, no toto auto skrýva v sebe množstvo otázok. Aké napadli vám? Píšte do diskusie.