Pomerne nenápadný rozchod bez talianskej atmosféry odštartoval v marci tohto roka, keď Renault v snahe získať prostriedky po vlaňajšej značnej strate predal 1,55-percentný podiel akcií (69,5 eura za kus) v nemeckom koncerne Daimler za 1,14 miliardy eur. Výnosy Francúzi použili na zníženie dlhu a len o pár mesiacov neskôr nasledoval aj Nissan.
Aj on mal od roku 2010 vďaka krížovému podielu (nápad generálnych riaditeľov Ghosna a Zetscheho) akcie v rovnakom objeme, v marci ich však tiež predal za 1,15 miliardy eur.
Obe značky síce ubezpečovali investorov i akciové trhy, že priemyslové partnerstvo Nissanu a Renaultu s Daimlerom naďalej pokračuje, v zákulisí sa však šepkalo o tom, že veľké plány oboch koncernov sa nikdy nenaplnili. Automobilky skutočne spolu vyvinuli nové generácie Renaultu Twingo a Smartu, postavili úžitkové modely Kangoo a Citan a dostali na trh zaujímavé pohonné jednotky, ale celkový prínos pri šetrení nákladov na vývoj bol údajne veľmi skromný.
Prvé väčšie trhliny v spolupráci sa objavili v roku 2018 po zatknutí šéfa francúzsko-japonskej spoločnosti Carlosa Ghosna japonskou políciou pre údajnú finančnú spreneveru, ktorá uvrhla Renault-Nissan do chaosu. A keď o rok neskôr odstúpil z najvyššej pozície Daimleru i Dieter Zetsche, aliancia sa začala pomaly rozpadať.
Za kratší koniec ťahajú Francúzi
Rozdelenie vrcholí v týchto dňoch potom, čo Mercedes zverejnil úmysel predať 3,1-percentný podiel v Renaulte za 316 miliónov eur. Ide o 9,2 milióna akcií a nemecká automobilka zatiaľ neprezradila, ako tento výnos využije. Čo naopak rovnako ako Renault a Nissan zdôrazňuje, je to, že ani pohľadom Daimleru nemá byť týmto rozhodnutím uvedené partnerstvo ovplyvnené.
A kto týmito predajmi získa? Vyzerá to, že hlavne držitelia akcií nemeckého koncernu. Kým akcie Renaultu klesli od začiatku roka o 4 percentá, naopak akcie Daimleru vyskočili o neuveriteľných 52 percent. Mimochodom zo spomínanej krížovej výmeny akcií Nemci ešte stále držia 3,1-percentný podiel v Nissane, dá sa ale očakávať, že aj ten bude čoskoro na trhu.
zdroj: Autonews Europe, Carscoops