Volaní je čoraz viac
Na Slovensku je možné kontaktovať tiesňovú linku 112 aj cez systém e-Call vo vozidlách. Ten sa montuje do všetkých novo schválených bežných osobných áut v EÚ automaticky od 31. marca 2018. V roku 2022 operátori prijali 4 002 manuálnych volaní eCall z automobilov vybavených touto palubnou jednotkou a 787 automatických volaní eCall. Ešte v roku 2021 to bolo len 508 automatických a 2 566 manuálnych eCall volaní.
Automatický eCall sa spúšťa, ak senzory vo vozidle zaznamenajú nehodu či náraz. Absolútnu väčšinu takýchto udalostí tvoria dopravné nehody a škodové udalosti, zvyšok tvoria poruchy vozidla alebo systém. Automobil sám odošle dátovú vetu s údajmi o polohe, type vozidla, smere jazdy a počte pasažierov na koordinačné stredisko integrovaného záchranného systému. Výhodou automatickej aktivácie je, že operátor môže na miesto nehody vyslať jednotky aj v prípade, že je posádka v bezvedomí a sama by si pomoc privolať nedokázala.
Manuálny eCall znamená, že niekto vo vozidle stlačil tlačidlo označené spravidla „SOS" alebo „SOS" doplnené logom slúchadla. Môže ísť o rôzne situácie. „Stáva sa, že ľudia toto tlačidlo stlačia napríklad, keď majú poruchu vozidla a chcú si zavolať odťahovú službu, alebo sa objednať do servisu, preto by sme v týchto prípadoch privítali lepšiu osvetu zo strany predajcov automobilov - na privolanie odťahovej služby e-call neslúži. Má pomôcť primárne v prípade ohrozenia zdravia či života," vysvetľoval v minulosti minister vnútra SR Roman Mikulec.
Zdroj: MV SR
Foto: cz.depositphotos.com