Podľa abecedy by sme mali začať Alpinou B5. Tá skutočne končí a zhruba do marca 2024 si ešte budete môcť kúpiť D5 Touring. Práve tieto dve autá už nedostanú priameho nástupcu, Alpinu totiž nedávno kúpilo BMW, takže s istotou môžeme povedať, že nezávislý vývoj luxusno-športových modelov je vo finále. Ak s logom Alpina v budúcnosti nejaká nová päťka dorazí, bude to už len produkt samotnej mníchovskej automobilky.
Audi R8 i TT
Nemecká desaťvalcová sestra Lamborghini je dosť často podceňovaná kvôli relatívne obyčajnej značke, ale nenechajte sa zmýliť. Ak ste niekedy mali možnosť Audi R8 vyskúšať, o jeho výnimočnosti vás presviedčať nemusíme. Teraz vlajková športová loď končí, a ak dostane nástupcu, čakajte už len elektrický pohon.
Súčasne s R8 končí tiež Audi TT. Štylistická ikona to balí po 25 rokoch a troch generáciách. Horšie je, že Nemci podľa aktuálnych správ následníka nechystajú. Malé športové kupé totiž oslovuje len malú časť zákazníkov, jeho vývoj je drahý a emisie CO2 relatívne vysoké.
BMW 6 GT
V slovenských cenníkoch tento model istý čas už chýba, aj v tých nemeckých však dlho nevydrží. Veľký pohodlný libtback končí a vôbec nepochybujeme o tom, že o pár rokov z neho bude tajný tip na fantastické rodinné auto. Priestorovo to bola sedmička za cenu päťky, s vyššou pozíciou za volantom, háčik však bol v tom, že si tento model zákazníci zase tak často nekupovali. Dávali radšej prednosť klasickým SUV.
Ferrari a Ford
Mnohým koniec Ferrari F8 v roku 2023 unikol, Tributo i Spider však v tejto chvíli patria minulosti a ich nástupcom sa neformálne stali slabšie modely 296 GTB a GTS. Ešte viac vás môže mrzieť strata motorov V8 biturbo, pretože nepriame náhrady sú poháňané menšími preplňovanými šesťvalcovými agregátmi.
Kým odchod osemvalcových Ferrari bude oplakávať hlavne horných 10 tisíc, s koncom Fordu Fiesta bude mať problém väčší počet motoristov. Po 47 rokoch a zhruba 20 miliónoch predaných kusoch končí jeden z najobľúbenejších modelov modrého oválu a čo je horšie, nemá nástupcu.
Vedenie koncernu hovorí, že ho nahradzuje crossover Puma, lenže Ford bez Fiesty je ako McDonald bez Big Macu. Automobilka ukončením výroby Fiesty chcela uvoľniť produkčné kapacity pre elektrický nový Explorer postavený na platforme MEB od Volkswagenu, lenže spustenie linky sa odkladá, takže Fiesta sa ešte mohla mesiace vyrábať.
Lúči sa tiež Huracán
V kontexte s finále technicky spriazneného Audi R8 tento koniec neprekvapuje, na rozdiel od neho však Lamborghini nástupcu zrejme dostane. Malo by ísť o automobil využívajúci hybridnú technológiu, pravdepodobne s menším spaľovacím motorom a dostane iné meno. Odchod Huracánu však bude aj vďaka tomu o niečo znesiteľnejší.
Mercedes CLS
Asi žiadny Mercedes neurobil v histórii taký odvážny štylistický skok, ako kedysi prvá generácia modelu CLS. Pred 20 rokmi vyzeral vedľa tradične konzervatívnej triedy E ako zjavenie z iného sveta, navyše si môže nárokovať na založenie segmentu „štvordverových kupé“. Po troch generáciách je však koniec. CLS sa stalo obeťou zefektívnenia výroby a je samozrejme nutné dodať, že dnes už nepôsobí tak exoticky a jedinečne ako kedysi.
Poslednú kapitolu píše tiež kupé a kabriolet triedy E, oba modely však majú nástupcu v podobe novej triedy CLE postavenej na základoch „Céčka“.
Balia to hneď tri Porsche
Že Porsche končí s výrobou praktickejšej karosárskej verzie Panamery už po jednej generácii, sme sa dozvedeli len nedávno, pri premiére nového modelu. Problém bol v tom, že sa päťdverová Panamera Sport Turismo príliš dobre nepredávala, to sa však asi dalo čakať. Kombíky sú prakticky nezaujímavé pre Spojené štáty, neoslovujú ani čínskych zákazníkov a záujem Európanov bol skrátka slabý.
Na ďalšie informácie čakáme tiež k Porsche Cayman a Boxster, podľa všetkého však v tomto roku končia. Oficiálne kvôli novým pravidlám Európskej únie o kybernetickej bezpečnosti, ak by ale Nemci chceli, určite by nemali problém ich software prepracovať tak, ako sa to stalo napríklad v prípade SUV Cayenne. Náhradou oboch kompaktných modelov 718 má byť už len elektromobil, takže ak túžite po kupé či roadsteri so spaľovacím motorom, neváhajte.
VW Passat sedan
Aj keď ho na istý čas zosadil z trónu Phaeton, dekády bol vlajkovou loďou Volkswagenu. Väzy zlomil štvordverovému Passatu v prvom rade veľký záujem o crossovery a SUV, jeho kariére však nepomohla ani orientácia koncernu VW na elektrickú mobilitu. Aj preto sa stal jeho nepriamym nástupcom batériový model ID.7, meno Passat však úplne nekonči. S technickými základmi Škody Superb bude pokračovať ako kombi Variant.
zdroj: Audi, Mercedes, BMW, Ford, Porsche