Alfa Romeo164 spolu s Peugeotom 605 prišli približne v rovnaký čas. Obe autá mali kabát od Pininfarinu a obe od začiatku trápil rýchly pokles ceny, teda zostatkovej hodnoty.
V roku 1987 na autosalóne vo Frankfurte predstavili novinku – sedan vyššej strednej triedy, Alfa Romeo 164. Pre značku bola revolúciou v celkovej koncepcii áut tejto triedy. Zmena nastala v uložení motora aj poháňanej nápravy. Už to nebola zadokolka, ako to bolo pre Alfu zvykom. Dizajn vytvoril taliansky dizajnový "poloboh" Sergio Pininifarina. Pekne tu vidno dizajnovú spojitosť s Ferrari Testarossa a trochu s Peugeotom 605. Za športový dizajn si 164ka vyslúžila ocenenia na mnohých autosalónoch.
AR 164 zdieľala podvozkovú platformu Tipo4 s Lancia Thema, Fiat Croma a Saab 9000.
Motorický základ tvoril unikátny štvorvalec TwinSpark s dvomi sviečkami s rozdielnym predstihom a variabilnou sacou vačkou. Mal veľmi slušných 148 koní pri 5800 ot a 187 Nm pri 5000 bez katalyzátora. S katalyzátorom mal o 4 k menej. Ďalším benzínovým variantom bol celohliníkový šesťvalec V s uhlom rozovretia 60° s troma litrami s výkonom 185 koní pri 5400 ot a 254 Nm pri 4800 ot. Prevažne pre taliansky trh (kvôli dani, rovnako ako BMW 320is E30) bol určený motor z Lancie, štvorvalec DOHC 2,0 s výkonom 178 koní. Taliani boli priekopníci v nafte. Celá trojka Croma/Thema/AR164 boli k dispozícii s 2,5 turbodieslom s výkonom 125 koní a na tú dobu zamatovým chodom. Vrchol mal predstavovať V10 a pohon 4x4. Ostalo to však pri plánoch, do sériovej produkcie sa nedostal. Pohon 4x4 bol označený Q4, ktorý sa dodával len s najsilnejším 3,0 po roku 1994.
QV s 200 koňmi
Vrcholnou verziou sa v roku 1990 stal model QV s 3,0 V6 a 2 ventilmi na valec. Max. výkon bol presne 200 koní. A práve táto verzia je práve na predaj. Chcel by som povedať, že konkrétne auto nepoznám, ani jeho históriu, alebo majiteľa. Z bežne dostupných zdrojov sa dá zistiť, že bolo v roku 2008 dovezené zo zahraničia. Potom bolo dlho prihlásené v okrese Vranov nad Topľou. Každopádne, odvtedy do auta majiteľ natlačil množstvo peňazí. Ostatný majiteľ bude podľa fotiek trochu Alfa fanatik. To je pre budúceho majiteľa veľké plus. Je predpoklad, že Alfa bude vo veľmi dobrom stave. Trochu zvláštny mi z fotiek príde interiér. Svetlý koberec a novo obtiahnuté sedačky. Ale to by som ako veľký problém nevidel. Cena za udržiavaný kus sa v zahraničí šplhá na sumu 10 000€. U nás je táto fešanda za polovicu!
Verte, alebo nie, toto auto má potenciál. Jeho kúpou a udržiavaním z dlhodobého hľadiska neprerobíte.
V roku 1993 prišla modernizácia a karoséria vyzerá ešte lepšie. Prišla tiež prepracovaná predná náprava. Špeciálne modely niesli vznešený názov Stradale a Super. Paleta motorov tiež prešla jemnou modernizáciou: 2.0 TS, 3.0 V6, 3.0 V6 24v a 2,0 V6 TB, doplnený o 2,5 TD. Za zmienku stojí 2,0 V6 Turbo benzín. Ten nahradil pôvodný turbobenzín od Lancie. Preplňovanie zabezpečovalo Garett TB25. Maximálny výkon bol 202 koní a papierovo dosahoval zaujímavé hodnoty. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximálne 245 km/h, čo už je porovnateľné s 3,0 litrom. Ako vyzerá facelift si môžete pozrieť vo videu. Svetlý kožený interiér je v Alfách neskutočný.
Sériová výbava bola na tú dobu top: 4x elektrické okná, tempomat, 1x airbag, centrálne odpojenie elektroinštalácie v prípade nehody, digitálna klimatizácia a podobne. Vrcholné verzie boli doslova a do písmena nadupané výbavou.
Bol to posledný model značky, ktorý predávali v USA do roku 1995. Alfa 164 priniesla niekoľko pokrokových prvkov. Každopádne, ak zvažujete kúpu yountgtimeru, táto Alfa určite stojí za zmienku. Musíte ale počítať s tým, že tak ako každé staré auto, aj ona bude mať svoje muchy. Bola by ho škoda skántriť na každodenné používanie.
Model 164 znamenal oživenie ekonomiky Alfy, ale prišiel príliš neskoro na to, aby dokázal zachrániť firmu pred bankrotom.
Model |
Motor | Objem (cm3) | Výkon | Krútiaci moment (Nm) | Max. rýchlosť (km/h) | 0-100 km/h (s) | Modelový rok |
2.0 T.Spark 8v | R4 | 1962 | 108kW/148PS | 187 | 215 | 9.2 | 1987-1989 |
2.0 T.Spark 8v Kat | R4 | 1962 | 106kW/144PS | 187 | 210 | 9.9 | 1990-1992 |
2.0 8v TS | R4 | 1962 | 106kW/144PS | 193 | 215 | 9.9 | 1992-1995 |
2.0 TS Super 8v | R4 | 1995 | 106kW/144PS | 187 | 215 | 9.9 | 1992-1997 |
2.0 Turbo 8v | R4 | 1995 | 129kW/175PS | 265 | 225 | 7.2 | 1987-1991 |
2.0 Turbo 12v | V6 | 1997 | 156kW/210PS | 306 | 240 | 7,2 | 1991-1994 |
3.0 V6 12v | V6 | 2959 | 141kW/192PS | 261 | 230 | 8.1 | 1987-1989 |
3.0 V6 12v Kat | V6 | 2959 | 135kW/184PS | 261 | 230 | 8.1 | 1990-1992 |
3.0 V6 12v Super | V6 | 2959 | 132kW/180PS | 255 | 230 | 8.0 | 1992-1995 |
3.0 V6 QV 12v | V6 | 2959 | 147kW/200PS | 274 | 237 | 7.7 | 1990-1992 |
3.0 V6 24v Super | V6 | 2959 | 155kW/211PS | 266 | 240 | 8.0 | 1992-1997 |
3.0 V6 24v QV | V6 | 2959 | 170kW/230PS | 276 | 245 | 7.0 | 1992-1993 |
3.0 V6 Quadrifoglio | V6 | 2959 | 170kW/230PS | 276 | 240 | 7.7 | 1993-1997 |
2.5 Turbodiesel | R4 | 2499 | 86kW/117PS | 260 | 200 | 11.1 | 1987-1992 |
2.5 Turbodiesel | R4 | 2499 | 92kW/125PS | 288 | 202 | 10.8 | 1992-1997 |
Zdroj: autobazar.eu, alfisti.cz