Predstava kórejských konštruktérov je pomerne jednoduchá. Ich nový typ „reťaze“ v kľude nasadíte doma či v garáži a pri jazde vám nemá nič prekážať, keďže v sklopenom stave majú byť schované v behúni pneumatiky.
Z prvej správy je zrejmé, že budete potrebovať nielen samotné nové, elektricky ovládané „reťaze“, ale tiež špeciálne pneumatiky s radiálnymi drážkami vytvorenými v pravidelných rozostupoch po celom obvode. Práve do týchto medzier, respektíve kanálikov sa vložia jednotlivé moduly konštrukcie, ktoré sú vyrobené z materiálu s tvarovou pamäťou.
Lepší záber na tlačidlo
Táto zliatina, respektíve jednotlivé segmenty v tvare písmena „J“ sú za normálnych okolností ukryté v pneumatike a pri jazde sa nedotýkajú vozovky. Vysunú sa až aktiváciou, teda napríklad stlačením virtuálneho tlačidla na dotykovej obrazovke multimediálneho systému.
V tom momente kovové segmenty zlepšia záberové vlastnosti kolesa a používate ich... skrátka podľa potreby. Ak uznáte za vhodné, že ich už nepotrebujete trebárs preto, že narazíte na úsek s asfaltom, mechanické predpätie kovových segmentov zrušíte a vďaka tvarovej pamäti by sa mali vrátiť späť, teda zasunúť do pneumatiky.
Z priloženého videa je zrejmé, že okrem zvláštnych pneumatík a spomínaných „reťazí“ budete potrebovať tiež disky s integrovaným elektrickým ovládaním, alebo aspoň kolesá tvarované tak, aby spoľahlivo zafixovali celých mechanizmus na kolese spolu s prípadným diaľkovým ovládaním.
Ako celok to možno pôsobí relatívne jednoducho, nepredpokladáme ale, že by mohlo ísť o bežne dostupné zariadenie. Materiály s tvarovou pamäťou nie sú lacné, potrebujete mechanickú i elektronickú časť ovládacieho systému, zvláštne pneumatiky, prispôsobené disky. A určite by nás zaujímalo, ako je vyriešený tento systém proti vtláčaniu snehu, ľadu, kamienkov a iných nečistôt do kanálikov v gume, aby sa pamäťový materiál mohol vrátiť na pôvodné miesto.
Že to zrazu tak triviálne nepôsobí? Vnímame to podobne, Kórejci to ale vidia inak. „Táto inovácia, ktorá sa, dúfajme, jedného dňa objaví aj v modeloch Hyundai a Kia, odráža naše odhodlanie premieňať pokročilé technológie na reálne riešenia, z ktorých budú mať zákazníci prospech,“ nechal sa počuť šéf pokročilého vývoja podvozkov, Joon Mo Park a dodal: „Budeme pokračovať vo vývoji technológií, ktoré zvyšujú bezpečnosť a pohodlie našich áut a našim klientom dávajú pridanú hodnotu.“
Mimochodom, nová technológia aktuálne čaká na pridelenie patentu v Južnej Kórei a Spojených štátoch a Hyundai ešte raz pripomína, že po ďalšom vývoji, testoch a prípadnej revízii skutočne zvažuje jej výrobu, vrátane prispôsobených pneumatík.
zdroj: Hyundai