Nové pravidlá EÚ
Ani automobilky s cenovo senzitívnymi zákazníkmi, ako je napríklad Dacia, sa nevyhnú zavádzaniu moderných technológií a asistenčných systémov.
Dacia sa snažila neúspešne vzdorovať, no rozhodnutie Bruselu je jasné – nové autá predávané v Európskej únii budú od júla 2024 vybavené dodatočnými senzormi. Aký presný vplyv to bude mať na ceny jej automobilov, je ešte priskoro predpovedať. Jedno však vieme už teraz: tlak na vyššie ceny áut rastie a nevyhne sa mu ani rumunská automobilka.
„Našou úlohou je teraz definovať, čo je v podstatné, a toto sa stále vyvíja. Adaptívny tempomat bude súčasťou novej generácie (našich áut, pozn. red.),“ povedal Le Vot.
Le Vot neuviedol, aké náklady budú pre Daciu predstavovať nové technológie. Súčasťou balíčka opatrení EÚ platného od júla 2024 je núdzový asistent udržiavania jazdného pruhu, inteligentný rýchlostný asistent monitorujúci najvyššiu povolenú rýchlosť či detekcia ospalosti vodiča. To všetko si vyžaduje také množstvo rozličných senzorov, že automobilky dokážu rovno zahrnúť do výbavy aj adaptívny tempomat bez priveľkých vyvolaných nákladov.
Prvý model Dacia, ktorý pravdepodobne získa adaptívny tempomat, je SUV Bigster. Nateraz ide o koncept, ktorý sa v roku 2024 zmení na väčšieho brata pre mimoriadne úspešný typ Duster. Značka sa ocitne s týmto modelom na trhu v značne vyššom cenovom segmente ako obvykle.
Pri minuloročnom predstavení viacúčelového rodinného modelu Jogger Dacia ešte obhajovala myšlienku, že asistenčné systémy sú priveľmi komplikované. „Ľudia nerozumejú tomu, ako používať jednotlivé zariadenia a funkcie,“ vravela vtedy produktová manažérka Andreea Guinea.
Zdroj: Autocar