Volkswagen Passat to mal skutočne „nahnuté“, vedenie koncernu totiž zvažovalo jeho ďalšiu existenciu a podľa pôvodných plánov už v ďalšej generácii údajne nemal vôbec vzniknúť. Či šlo len o ďalšiu „spravodajskú hru“ koncernu a zisťovanie reakcií verejnosti, neviem, každopádne sa o Passate začalo v médiách akosi viac hovoriť a pritiahla sa k nemu potrebná mediálna pozornosť. Nakoniec urobilo vedenie automobilky Volkswagen špekuláciám koniec a prišlo s vyhlásením, že Passat prežije a vhodne doplní aktuálny výrobný program. Prekvapeniam však nie je koniec, fabrika totiž naznačila, že Passat už nepríde ako sedan a príde s rovnakou koncepciou ako Arteon, teda ako liftback, aj praktickejšie orientovaný Variant. A aby toho nebolo málo, bude to technické dvojča momentálne vyvíjanej štvrtej generácie modelu Škoda Superb. Znie to síce trochu zvláštne, ale určitú logiku to predsa len má.
Šetríme, ale nenápadne
Nový VW Passat má mieriť na konzervatívnejšiu klientelu než Arteon, na rozdiel od minulosti však nebudú ich technické základy také blízke. V rámci racionálnych opatrení koncernu VW totiž Passat získa bližší príbuzenský vzťah s momentálne vyvíjaným novým Suberbom (dôvodom je aj to, že fabrika potrebuje zväčšiť rozdiel medzi Passatom a Arteonom). To, že vývoj modelu VW Passat dostala pod patronát Mladá Boleslav, stihol ešte pred svojím odchodom prezradiť bývalý šéf automobilky Škoda Auto, Bernhard Maier. Doteraz však nie je jasné, či bude Passat len Superbom s inými logami alebo ich koncern odlíši viac. Pravdepodobnejšou je samozrejme druhá alternatíva, v rámci šetrenia sa však môžeme dočkať prekvapení. Koncern totiž začína šetriť na vyššej úrovni a začína s vývojom skutočne globálnych modelov určených pre viac kontinentov. Práve Passat bol minulosti tak „rozšafným“ modelom, že si dovolil v USA a Európe používať rozdielnu podvozkovú platformu. Tomu je koniec, hovorí sa aj o bližšej technickej spriaznenosti medzi európskymi a čínskymi verziami.
Elektromobily v Nemecku, Passat v Bratislave
Tajomstvom nie sú ani úvahy o mieste výroby novinky. Aj Škoda Superb aj VW Passat sa totiž majú vyrábať na Slovensku, konkrétne v Devínskej Novej Vsi. Koncern hovorí o roku 2023, či to dovtedy dokáže a výrobu naozaj spustí v Bratislave, dnes pochopiteľne nikto nezaručí, všetko však nasvedčuje tomu, že je to veľmi reálne. V Nemecku sa koncern preorientuje na výrobu elektrických Volkswagenov z rodiny ID (svoju elektrickú alternatívu dostane aj spomínaný Passat, technicky to však bude úplne iné auto, ktorého výroba na rovnakej linke ako Passat, je vylúčená).