Mercedes-Benz 300 SL

Auto, ktoré motoristickým nadšencom nemusíme predstavovať. Ikonický Mercedes 300 SL vznikol v roku 1954 a viacerými je označovaný za prvý superšport na svete. Vyrábaný bol vo verzii kupé, ale tiež ako roadster, pričom svetlo sveta uzrelo 1400, respektíve 1858 kusov, teda dohromady 3258 vozidiel. Pod kapotou pracoval trojlitrový radový šesťvalec, ktorý ponúkal 158 kW (215 koní) a 274 Nm. Hodnoty, ktoré dnes nikoho neohúria, no v tých časoch išlo o najrýchlejšie produkčné auto na svete. Maximálna rýchlosť totiž činila až 260 km/h. Napriek svojej vzácnosti bol jeden kus nájdený takmer 50 rokov po svojom debute na Kube, kde chátral pod banánovníkom. Stav bol pochopiteľne žalostný a autu chýbali kľúčové komponenty ako napríklad motor. Majiteľ, ktorý ho opustil, si však môže búchať hlavu o stenu. Priemerná cena tohto modelu sa dnes pohybuje na úrovni 1,5 milióna dolárov (1,4 milióna eur). 

Zdroj: Mercedes

Ferrari Daytona

Daytona, oficiálne teda model 365 GTB, je dvojmiestne kupé, ktoré si svoju premiéru odbylo v roku 1968 ako nástupca Ferrari 275 GTB. Vyrobilo sa len 1284 kusov, ide preto o pomerne vzácny stroj. Ešte špeciálnejšia a vzácnejšia je však verzia s hliníkovou karosériou, ktorú Ferrari postavilo pre slávnu dvadsaťštyrihodinovku v Daytone. Vzniklo len 5 kusov, pričom len jeden z nich mohol aj do bežnej premávky. Práve ten mal kúpiť japonský zákazník, ktorý ho zaparkoval vo svojom rodnom dome a takmer štyri desaťročia ho mal ukryté v garáži. Vozidlo bolo objavené pred piatimi rokmi a napriek hrubej vrstve prachu a špiny bola Daytona po mechanickej stránke v skvelom stave a na počítadle mala len 22 tisíc kilometrov. Jej hodnota dosahuje približne 2,2 milióna dolárov (2,05 milióna eur).

Zdroj: The Sun

Zdroj: The Sun

Ferrari 275 GTB

Ďalším vozidlom v tomto zozname je vyššie spomínaný predchodca Daytony, teda model 275 GTB. Vyrábal sa v rokoch 1964 až 1968 v karosárskych verziách kupé a spider. Srdcom auta bol 3,3-litrový motor V12 uložený vpredu (samozrejme pozdĺžne), ktorý po modernizácii modelu v roku 1966 dodával rovných 300 koní (220 kW). Zaujímavosťou Ferrari 275 bolo, že išlo o prvý civilný model značky, ktorý využíval koncepciu „transaxle“, teda motor so spojkou vpredu a prevodovkou vzadu, ako aj nezávislé zavesenie zadných kolies. Jeden kus našiel Tom Cotter, ktorý sa venuje lovu starých opustených automobilov. Nájdený model vyšiel z fabriky v roku 1966 a bol jedným z 80 kusov vyrobených s hliníkovou karosériou a „dlhým nosom“. Bol v pomerne dobrom stave a mal dokonca aj pôvodné komponenty. Po menšej čistiacej kúre sa predal za 2,5 milióna dolárov (2,33 milióna eur). 

Zdroj: Hagerty

Shelby Cobra Daytona

Po tom, čo Ferrari v 60. rokoch minulého storočia dominovalo športovým podujatiam so špeciálom 250 GTO, sa automobilka Ford spojila so slávnym Carrollom Shelbym s jasnou požiadavkou. Postaviť dôstojného konkurenta Ferrari na základe modelu Shelby Cobra. Výsledkom bolo vozidlo s názvom Shelby Cobra Daytona, z ktorého vzniklo len 6 kusov a ide preto o jedno z najvzácnejších amerických áut. Jeden zo šiestich exemplárov (číslo šasi CSX2287) ostal opustený chátrať v Kalifornii, kde ho našli v roku 2001. Príbeh tohto konkrétneho kusu je však viac ako pozoruhodný. Podľa dostupných informácii totiž išlo o vôbec prvý vyrobený prototyp modelu Cobra Daytona a je to jediný kus, ktorý bol kompletne postavený v dielňach Shelby American. Počas svojej pretekárskej kariéry získalo vozidlo niekoľko víťazstiev a titulov, no následne zmizlo a našlo sa až na začiatku druhého tisícročia. Auto bolo v úbohom stave, no podarilo sa ho kompletne zrekonštruovať, pričom jeho cena sa odhaduje na 13 miliónov dolárov ​(12,1 milióna eur).

Zdroj: NVSAAC

Ferrari 250 GTO

Jedno z vrcholných áut histórie? Jednoznačne Ferrari 250 GTO. Krásny dizajn, výkon superšportu, viac ako bohatá pretekárska história a zároveň jedno z najraritnejších vozidiel so vzpínajúcim sa koníkom na kapote na svete. Dôkazom jeho jedinečnosti aj fakt, že v roku 2018 sa kus z roku 1963 podarilo predať za rekordných 70 miliónov dolárov (cca 65 miliónov eur). Napriek jeho legendárnemu statusu a astronomickej hodnote sa aj tak našiel človek, ktorý svoje 250 GTO opustil. Daný kus s číslom šasi 3589 sa našiel na prívese v Ohiu, kde niekoľko dekád chátral. Stal sa tak z neho len vyblednutý obraz z čias svojej niekdajšej slávy.  

Zdroj: Ferrari Life