Nebezpečný v akejkoľvek rýchlosti - Chevrolet Corvair
V roku 1965 bola vydaná kniha od Ralpha Nadera: Nebezpečný v akejkoľvek rýchlosti. Táto kniha sa zameriavala na žalostnú bezpečnosť automobilov vyrábaných v USA. Nosným prvkom tejto knihy sa stal Chevrolet Corvair. Táto kampaň spôsobila to, že predajné čísla neskutočne prepadli. Kým v roku 1965 sa ich predalo 220 tisíc kusov, v roku 1968 sa ich predalo len 15 000. Kampaň však mala svoje plus. V roku 1966 bol podpísaný národný dokument o bezpečnosti motorových vozidiel.
Pojazdný gril pre štyroch – Ford Pinto
V 70. - 80. rokoch toto auto nemalo v USA dobrú reputáciu. Nebolo to však dizajnom, alebo strašnými jazdnými vlastnosťami. Skôr to bol taký bežný priemer na auto v danej kategórii. Dokonca sa i dobré predávalo, keď bola v USA palivová kríza. Čo však spôsobilo škandál? Národná bezpečnosť pre cestnú premávku (NHTSA) v roku 1977 testovala bezpečnosť a tuhosť karosérie. Problém spočíval v zlom umiestení palivovej nádrže. Umiestená bola medzi zadným nárazníkom a zadnou nápravou, číže pri náraze hrozila explózia. Národná bezpečnosť pre cestnú premávku však kritizovala i to, ako sa spoločnosť Ford k tomuto problému postavila. Nielen, že o probléme vo Forde vedeli, ale po analýze výdavkov a príjmov prišli na to, že lacnejšie je zaplatiť prehrané súdne spory, ako prerábku aut.
Samovoľne zrýchľujúce Audi
Audi si v Amerike koncom 80-tych rokov nevyslúžilo veľmi dobrú povesť. Spôsobila to kauza, v ktorej sa prevalilo to, že niektoré autá (model Audi 5000) sú schopné samé pridávať. V roku 1986 sa s Audi v Amerike súdilo 6 ľudí. Pre súdny proces a dokazovanie sa snažili modelovú situáciu nasimulovať, čo sa však nepodarilo. Uzatvorili to ako „chyba vodičov“. Následne však zmenili vzdialenosť medzi pedálmi plynu a brzdy, čo malo závadu eliminovať. Donedávna sa Audi v USA celkom darilo, aj keď na čísla BMW, Lexusu a Mercedesu to nikdy nestačilo. No a potom prišiel Dieselgate...
Ford Explorer a pneumatiky Firestone
Nie je žiadnou novinkou, že sa automobilky uzatvárajú zmluvy o spolupráci aj s výrobcami pneumatík. Za dlhoročné partnerstvo môžeme označiť automobilový gigant FORD a výrobcu Firestone. Spolupráca trvala viac než pol storočia! V roku 2000 ju ukončila svetoznáma aféra. Firestone prišiel pre typ Ford Explorer (okrem iného i pre Mercury Mountaineer a Mazda Navajo) s novou pneumatikou. Bola tak nekvalitná, že pri vyšších rýchlostiach mohlo dôjsť k jej totálnej deštrukcii. To však Fordu Explorer nič nepomohlo, keďže aj po zmene pneumatík bolo auto naďalej nestabilné. Obe spoločnosti v tomto prípade čelili veľkému počtu súdnych sporov. Ford v súčasnosti spolupracuje so spoločnosťou Bridgestone.
"Veľmi dobrá" stabilita modelu Ford Explorer
Zrýchľujúca Toyota
Približne pred desiatimi rokmi mala Toyota v USA veľký problém. Jej vozidla vraj samovoľne zrýchľovali – čo sa prihodilo i samotným skúšobným technikom. Americké zastúpenie Toyoty sa preto rozhodlo odkúpiť autá, ktorých majitelia sa na problémy s náhlou akceleráciou sťažovali. To sa udialo bez vedomia federálnych súdov. Popri tom vraj Toyota prinútila nespokojných majiteľov zložiť sľub mlčanlivosti. Toyota v USA čelila hromadnej žalobe pre technické ťažkosti svojich modelov. Japonský koncern musel v roku 2010 zvolať po celom svete do servisov viac ako 10 miliónov áut pre problémy s náhlym zrýchlením a u hybridného modelu Prius pre problémy s brzdami.
Spínacie skrinky General Motors
Vo februári 2014 General Motors zvolal asi 800 000 kusov modelov Chevrolet Cobalt a Pontiac G5 pre problémy so spínacou skrinkou. Tá sa mohla počas jazdy samovoľne vypnúť. To mohlo okrem nefunkčného brzdového posilňovača a posilňovača bŕzd znamenať i zamknutie volantu a nečinnosť celej elektroniky. Škandál sa nafúkol do neskutočných čísel. General Motors preto stiahol na zvolávaciu akciu neuveriteľných 30 miliónov vozidiel rôznych druhov. Spoločnosť údajne o probléme vedela 10 rokov. Celkovo ich tento špás stal takmer 1,5 miliardy dolárov!
Vybuchujúce airbagy Takata
Zvolávacia akcia Takata je jednou z najväčších automobilových afér na svete. Trvá dodnes. Posledné správy hovoria o tom, že japonský automotive gigant by mal skrachovať, čomu sa manažment firmy bráni. Problém sa týka celkovo 34 miliónov áut po celom svete. Prevažne šlo o značku Honda. Tá ostala mnohým tŕňom v oku hlavne preto, lebo je spoluvlastník firmy Takata. Škandál však zasiahol aj iné automobilky, ako sú BMW, Chrysler, Ford, Mazda, Nissan, General Motors, Subaru, Mitsubishi a Toyota. Z dôvodu zlých airbagov údajne zomrelo 8 ľudí a viac ako 100 bolo vážne zranených.
Dieselgate - Emisný škandál Volkswagenu
Zatiaľ ostatná veľká automobilová aféra je zatiaľ aj najväčšia. Čo do finančného rozsahu a predbežne ohlásených pokút určite. Dieselgate sa prevalil v USA v septembri 2015 po tom, čo americká Agentúra pre životné prostredie (US EPA) zverejnila informáciu, že nemecká automobilka Volkswagen s ich TDI motormi pri emisných testoch podvádza. Motory TDI mali v riadiacej jednotke softvér, ktorý znižoval množstvo vznikajúcich oxidov dusíka (NOx) počas laboratórnych testov výfukových plynov, aby vozidlá boli schopné splniť zákonné limity (v niektorých krajinách sa podľa emisii určujú dane za vozidlá). V novembri 2015 následne nemeckí prokurátori začali vyšetrovať podozrenie z daňových únikov spojených s emisným škandálom automobilky. Kvôli afére Dieselgate VW koncern čelí žalobám vo viacerých krajinách. VW Group nie je jediná, ktorá obchádzala emisné limity. Postupne sa prevaľujú kauzy s ďalšími automobilkami.