Peugeot 405

Tento "francúzsky mercedes" sa samostatného článku dočká nabetón. Jednak je to moja srdcovka a tohto roku oslavuje 30. narodeniny. Peugeot 405 uviedli na trh práve v roku 1987. Najprv ako sedan, potom kombi - break. Pod kapotou ste mohli mať zážihové 4-valce od 1,4 po 2,0 turbo a vznetové s objemom 1,8 a 1,9 litra. Výkon štartoval zhruba na 50 kW a končil na hranici 150 kW vo vrcholnej verzii T16 s pohonom 4x4. U nás boli známe predovšetkým naftové verzie, ktoré si vyslúžili povesť nesmrteľného pracanta. Až na koróziu podlahy a torznú nápravu. Počas života prešiel jednou väčšou modernizáciou, konkrétne v roku 1992. Zmenili interiér, použili kvalitnejšie plasty a zadné čelo. Výroba v Európe skončila v 1995, resp. break v 1996. V niektorých krajinách výroba pokračovala ešte veľmi dlho.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Renault 4 CV

Toto vozidielko vyrábali vo Francúzsku v rokoch 1947 až 1961. Vyprodukovali viac ako milión kusov. Počas svojho života si získalo neskutočnú popularitu aj vďaka svojim krásnym a jednoduchým tvarom. Autíčko malo samonosnú karosériu a poháňal ho radový štvorvalec s objemom 750 cm³. Motor umiestnili dozadu. Na hmotnosť 600 kíl bohato postačoval. Za celým týmto výtvorom stojí Louis Renault, ktorý pracoval na návrhoch auta od roku 1940. V tejto práci pokračoval aj po nemeckej okupácii a aj po povojnovom obvinení z kolaborácie (spolupráca s nepriateľom). Prvý prototyp predstavili po vojne v roku 1946. Pri výrobe štvorky CV prvýkrát použili automatizované postupy výroby.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Renault 4

Štvorka bola nástupcom vyššie spomenutého modelu 4 CV. Nástupcom štvorky sa časom stal legendárny Renault 5. Štvorku vyrábali vyše 30 rokov. Začínali v roku 1961 a posledný kus opustil továreň v roku 1992. Za toto predlhé obdobie vyrobili 8 miliónov kusov. Oproti predchodcovi bol priestornejší. Design štvorky bol modernejší (aj keď cévečka bola zlatšia) a mal karosériu typu hatchback. Spočiatku ju vyrábali s motorom s objemom 603 cm³. Ten neskôr nahradili objemy 747 cm³, 845 cm³, 956 cm³ a 1 108 cm³. Francúzi mysleli aj na praktickosť. Preto z neho odvodili úžitkový Furgonette. Renault 4 bol hlavným konkurentom pre nižšie spomenutý Citroën 2CV.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Renault 16

Tento renaultik sa často označuje ako praotec dnes populárnych hatchbackov. Prvenstvo však nemá. Stvorili ho roku 1965, čiže má už vyše 50 rokov. Vo svete mal veľký úspech. V roku 1965 získal titul európske auto roka. Výrobu zakončili v roku 1980. Auto predávali aj v ČSSR. Jeho cena v roku 1975 bola 91 000 Kčs. Veľkou zaujímavosťou nielen tohto stroja bol rozdielny rázvor kolies na ľavej a pravej strane (ten istý „problém“ mala aj R4 a neskôr R5). Na pravej strane bol kratší o 70 mm! Môže za to zadná náprava s priečnymi torznými tyčami. Prvé verzie produkovali s motorom 1,4 litra  a dosahovali maximálnu rýchlosť 142 km/h. Neskôr pribudol aj silnejší motor vo verzii TA s objemom 1,6 litra a výkonom 61 kW. Vo verzii XT mala 1,6 dokonca 68 kW, čo s ľahkým autom pekne cvičilo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Peugeot 504

504ka je auto vyššej strednej triedy, ktoré vyrábali v Európe medzi rokmi 1968 až 1983. Predchodcom bola 404ka a nástupcom 505ka. Karosárskych variantov bolo požehnane. Mohli ste si vybrať sedan, kombi, coupé, kabriolet a pick-up. Výrobu pickupu definitívne ukončili až v roku 2005 v Afrike. Tam sú tieto modely mimoriadne obľúbené vďaka jednoduchosti a robustnosti. Paleta motorov bola rozsiahla. Štartovala na benzínovej 1,6 so 62 k a končila na V6 s výkonom 136/144 k. Dízle mali 4 objemy 1,9, 2,0, 2,1 a 2,3 litra. Ak by som si mal vybrať dobové francúzske auto, jedným z favoritov by bola športovo elegantná 504ka cabrio, alebo coupé v najsilnejšej verzii. Spolu za dlhú históriu vyrobili viac ako 4 milióny kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Renault Espace I

Renault Espace? To myslíte vážne, taká nezaujímavá krabica? Áno, myslím. Prečo? Zbehlejší autičkári vedia, že sa jedná o auto, ktoré si získalo prvenstvo v triede MPV na európskom trhu. A dlho nemalo žiadnu konkurenciu. Prvé tri generácie vyrábala Matra. Úplne prvý Espace prišiel na trh v roku 1985 a zotrval do roku 1991. V polke životného cyklu prešiel modernizáciou zameranou ako na interiér, tak na exteriér. Navonok mal novší model väčšie predné svetlá. Zmien však bolo podstatne viac. Navyše po modernizácii ste mohli mať verziu 4x4 označovanú ako Quadra. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Citroen 2CV

2CV je doslova miniatúrne auto. Vyrábali osobnú aj nákladnú verziu medzi rokmi 1948 - 1990. Áno, vidíte dobre. Toto auto vyrábali 42 rokov. Vznikol na základe požiadaviek malého, robustného, lacného, ľahko servisovateľného a pohodlného vozidla, rovnako ako v prípade VW Chrobák. Za takmer polstoročie produkcie vyrobili slušných 5 118 889 kusov. Stroje v poslednej továrni zastavili o 15:00 v piatok, 27. júla 1990. Motory boli výlučne dvojvalcové typu boxer. Objem štartoval na 0,4l (0,375) a končil na 0,6 litroch. Výkon od smiešnych 9 po 33 koní. Pri plánovaní autíčka sa počítalo so spotrebou zhruba 3 litre. Silnejšie verzie ju mali dvakrát takú. Medzi najväčšiu zaujímavosť patril model 4x4, označovaný ako Sahara. Vyrábali ho v r1958 - 1971. Sahara však mala 2 motory! Jeden na každú nápravu. V dnešnom svete šialené. Konštrukcia bola robustnejšia a v sérii dostala širšie pneumatiky s vyšším dezénom. Dosahovala rýchlosť 100 km/h a spotrebu 9l/100 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Peugeot 205

Peugeot 205 predstavili v roku 1983. S benzínovými motormi 1,0, 1,1 a 1,4. V tom istom roku vyšla aj limitovaná civilná edícia, Turbo16, v celkovom počte 241 kusov, z dôvodu homologizácie pre rally skupinu B. O rok neskôr prišiel hladký diesel a legenda GTI. 205-ku vyrábali v troch karosériách. 3dv. a 5dv. hatchback a krásne cabrio. Sem-tam sa objavia i nadstavby rôzneho druhu. Na výber ste mohli mať diesel aj benzín. Benzíny boli spárované s manuálom, ale aj s automatom. Sumarizovanie všetkého, čo vyrábali, by trvalo večnosť. O tom, že 205ka bola podarené auto, svedčí aj fakt, že jej ostrá verzia GTI si vyslúžila ocenenie ako najlepší hot-hatch v histórii.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Citroen Traction Avant 

Traction Avant je tu najstarší zástupca. Vyrábali ho medzi rokmi 1934 a 1957. V období vzniku bol mimoriadne populárny. Spolu vyrobili 760 tisíc kusov. A v čom je zaujímavý? Prvý na svete mal koncepciu predného pohonu a mal samonosnú karosériu. Spolu vyrábali 3 verzie, hoci pripravená bola aj štvrtá. 7CV a 11 CV mali 4 valce, 15 CV mal radový šesťvalec a predstavená, hoci nepredávaná 22 CV mala mať 3,9 litrový V8. Sériovej výroby sa nedočkala. V roku 1954 prvýkrát použili unikátne hydropneumatické odpruženie. Bolo len na zadnej náprave. Jeho výhodami bola stabilná výška nezávisle od hmotnosti nákladu, možnosť zmeny výšky zadnej nápravy a tiež lepšie tlmenie nerovností, čo prispievalo k väčšiemu komfortu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Citroen DS

Dostali sme sa k záveru. Tu fakt platí, že to najlepšie prichádza na koniec. Auto, ktoré asi všetci poznajú vďaka filmovej sérii Fantomas. DS patrí do vyššej strednej triedy a vyrábali ho v rokoch 1955 až 1975. Spolu predali 1 455 746 kusov. DS okrem iného získal označenie ako najkrajšie a najrevolučnejšie auto 20. storočia. Je to skutočná perla francúzskeho automobilového inžinierstva. Málo kto vie, že existoval aj "sociál" model ID. Bol lacnejší a nemal všetky moderné a komfortné výdobytky. DeeSko bolo priekopníkom mnohých, dovtedy nepoznaných technológií. K najznámejším patrí hydropneumatické odpruženie, kde bolo oproti Tration Avant na oboch nápravách. Malo tiež dovtedy nevídané vlastnosti, dokázalo napríklad jazdiť len na troch kolesách, rovnako ako ďalšie generácie s hydropneumatickým pružením. Neskôr po modernizácii pribudli natáčacie svetlomety. Za aerodynamickým priesvitným štítom sa nachádzala dvojica svetlometov, vonkajšie boli pevné a vnútorné sa natáčali spolu s kolesami. Vodič tak mohol vidieť v tme do zákrut. Modely pre export do Ameriky museli byť vybavené klasickými nehybnými svetlometmi, kvôli ich technickým normám. Model DS na rozdiel od ID využíval aj poloautomatickú prevodovku C-matic. Niekoľko kusov Citroënu DS bolo vybavených beznáklonovým hydropneumatickým systémom s veľmi dobrými výsledkami. Od masového zavedenia upustili z dôvodu vývoja nového typu Citroën GS. Brzdy boli vpredu kotúčové, vzadu bubnové, dvojokruhové prepojené s hydropneumatickou sústavou.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
NAJLEPŠIE FRANCÚZSKE AUTO PODĽA VÁS?
  • Peugeot 405 ( 17% )

     

  • Renault 4 CV ( 2% )

     

  • Renault 4 ( 2% )

     

  • Renault 16 ( 4% )

     

  • Peugeot 504 ( 1% )

     

  • Renault Espace I ( 3% )

     

  • Citroen 2CV ( 3% )

     

  • Peugeot 205 ( 16% )

     

  • Citroen Traction Avant ( 2% )

     

  • Citroen DS ( 51% )

     

Odpovedalo 503 ľudí